Τα ιδιωτικά σχολεία δείχνουν τον δρόμο

Γράφει ο Γιάννης Ευαγγελίδης

Τα οφέλη από τη λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρα μας θα είναι σημαντικά και είναι βέβαιο ότι θα λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά για την εκπαίδευση, την κοινωνία και την οικονομία.

Τα δημόσια πανεπιστήμια δεν πρόκειται να υποβαθμιστούν, όπως ορισμένοι ισχυρίζονται ή ενδεχομένως φοβούνται. Αντιθέτως, με τη λειτουργία του ανταγωνισμού, αλλά και των διεθνών συνεργασιών, με τη μείωση της γραφειοκρατίας και την αυξημένη χρηματοδότηση που προβλέπεται θα ενισχυθούν και θα αναβαθμιστούν.

ΕΧΕΙ ΑΠΟΔΕΙΧΘΕΙ, πάντως, εδώ και δεκαετίες, στις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης ότι τα ιδιωτικά σχολεία ξεπερνούν τα δημόσια σε επιδόσεις, όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε πρόσφατα και από τα αποτελέσματα του τελευταίου διεθνούς διαγωνισμού PISA που οργάνωσε ο ΟΟΣΑ το 2022. Γιατί, ενώ οι Ελληνες μαθητές βαθμολογούνται κάτω από τον μέσο όρο και κατατάσσονται στην 44η θέση μεταξύ των 80 χωρών του ΟΟΣΑ που συμμετείχαν, οι επιδόσεις των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων είναι πολύ καλύτερες, όχι μόνο σε σύγκριση με τους μαθητές των δημόσιων σχολείων στην Ελλάδα, αλλά και σε σχέση με τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Μάλιστα, οι μαθητές των ελληνικών ιδιωτικών σχολείων πέτυχαν σε όλα τα μαθήματα υψηλότερες βαθμολογίες και από τον μέσο όρο των ιδιωτικών σχολείων του ΟΟΣΑ.

ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ, στα τρία βασικά πεδία (γλωσσικές, μαθηματικές και επιστημονικές δεξιότητες), ενώ ο μέσος όρος τόσο του γενικού πληθυσμού των Ελλήνων μαθητών όσο και των μαθητών δημόσιων σχολείων είναι χαμηλότερος από τους αντίστοιχους μέσους όρους του ΟΟΣΑ, οι μαθητές των ελληνικών ιδιωτικών σχολείων πέτυχαν υψηλότερες βαθμολογίες από τον μέσο όρο των ιδιωτικών σχολείων του ΟΟΣΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι διαφορές στις επιδόσεις των μαθητών ιδιωτικών και δημόσιων σχολείων είναι από τις μεγαλύτερες στις χώρες-μέλη του οργανισμού (3η θέση στις διαφορές στις γλωσσικές δεξιότητες, 1η στις μαθηματικές δεξιότητες και 3η στις επιστήμες).

ΟΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ των μαθητών των ελληνικών ιδιωτικών σχολείων, ακόμα και μετά την αφαίρεση της επίδρασης του κοινωνικοοικονομικού υποβάθρου, είναι για ακόμα μία φορά πολύ καλύτερες από του μέσου όρου. Επιβεβαιώνοντας ότι τα ιδιωτικά σχολεία, είτε λόγω της ποιότητας σπουδών είτε λόγω του πολύπλευρου εκπαιδευτικού προγράμματος, της καινοτομίας και του πειραματισμού, μπορούν να αμβλύνουν τις παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος.

Ο ΔΕΙΚΤΗΣ PISA, που είναι βαρόμετρο για το εκπαιδευτικό σύστημα, υπογραμμίζει την ανάγκη συνολικής αναβάθμισης της Παιδείας, καθώς και ουσιαστικής αξιολόγησης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών. Ομως, τα (καλά) ιδιωτικά σχολεία δείχνουν τον δρόμο και για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, που θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες, θα κρατήσουν στη χώρα μας παιδιά που θα έφευγαν στο εξωτερικό για να σπουδάσουν, θα επαναφέρουν σημαντικό επιστημονικό δυναμικό, αλλά και θα προσελκύσουν ξένους φοιτητές ενισχύοντας την οικονομία.

Ελεύθερος Τύπος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.