Πως να εντοπίσετε τα fake news

Το θέμα των fake news είναι τόσο παλιό όσο η ίδια η βιομηχανία ειδήσεων. H παραπληροφόρηση, οι φάρσες, η προπαγάνδα και η σάτιρα υπάρχουν εδώ και καιρό. Δείτε παρακάτω πως θα προσδιορίσετε τα είδη fake news που υπάρχουν και μερικά εργαλεία για αξιολόγηση των ειδήσεων ως προς την αξιοπιστία τους.

Τι είναι τα fake news;

Ο ορισμός που δίνει το λεξικό Κόλινς για τα fake news είναι: «ψευδείς, συχνά εντυπωσιακές, πληροφορίες που διαδίδονται υπό το πρόσχημα της είδησης». Αυτό που σίγουρα δεν εμπίπτει στην κατηγορία των ψευδών ειδήσεων, αλλά των απολύτως εξακριβωμένων, είναι πως η Novibet αποτελεί μία από τις κορυφαίες ιστοσελίδες καζίνο στην Ελλάδα, με μια πρωτοποριακή πλατφόρμα καζίνο για κινητά  και δεκάδες εκπληκτικές επιλογές για νόμιμο παιχνίδι στην Ελλάδα.

Τύποι fake news

Ta fake news μπορούν να λάβουν πολλές μορφές, μπορούμε να τα ταξινομήσουμε όμως σε μερικές γενικές κατηγορίες.

Εσκεμμένη παραπληροφόρηση

Υπάρχουν fake news που κοινοποιούνται στα κοινωνικά μέσα, σε στοχευμένες ομάδες ανθρώπων που είναι ευνοϊκά διακείμενοι στο περιεχόμενό τους. Η πρόθεση είναι να εξαπλωθούν τα ψεύτικα νέα χωρίς οι αναγνώστες να αφιερώσουν χρόνο για να τα επαληθεύσουν.

Ψευδείς τίτλοι

Ένας τίτλος ειδήσεων μπορεί να παρουσιάζει κάτι ως γεγονός, αλλά στη συνέχεια το κυρίως άρθρο να λέει κάτι εντελώς διαφορετικό. Ο όρος του διαδικτύου για αυτόν τον τύπο παραπλανητικών ψεύτικων ειδήσεων είναι το clickbait – τίτλοι που προσελκύουν την προσοχή των χρηστών για να τους ωθήσουν να κάνουν κλικ στα ψεύτικα νέα. Αυτός ο τύπος fake news είναι παραπλανητικός στην καλύτερη περίπτωση και αναληθής στη χειρότερη.

Κοινοποίηση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Η ικανότητα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να παρουσιάζουν μεγάλο αριθμό ειδήσεων σε σύντομο χρονικό διάστημα σημαίνει ότι οι χρήστες ενδέχεται να μην αφιερώσουν χρόνο για να ερευνήσουν και να επαληθεύσουν την καθεμία από αυτές. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βασίζονται στα shares, τα likes ή τους followers, και μετατρέπουν τις ειδήσεις σε διαγωνισμό δημοτικότητας. Επειδή όμως κάτι είναι δημοφιλές και ευρέως κοινοποιημένο δεν σημαίνει ότι είναι και αλήθεια.

Σάτιρα

Οι σατιρικές ειδήσεις ξεκινούν συχνά με μια πτυχή της αλήθειας και στη συνέχεια την διαστρέφουν σκόπιμα για να κάνουν κοινωνικό σχολιασμό. Οι σατιρικές ειδήσεις έχουν τη δυνατότητα να διαδίδονται σαν να είναι πραγματικές ειδήσεις από εκείνους που δεν καταλαβαίνουν τη χιουμοριστική τους φύση. Ένα παράδειγμα μιας γνωστής σατιρικής ιστοσελίδας είναι το The Onion.

Ακολουθούν τρεις ερωτήσεις που πρέπει πάντα να κάνετε στον εαυτό σας κατά την αξιολόγηση μιας ειδησεογραφικής ιστορίας.

Ξεχωρίστε τα fake από τα real news

Υπάρχουν κάποιες βασικές ερωτήσεις που πρέπει πάντα να κάνετε στον εαυτό σας κατά την αξιολόγηση μιας είδησης.

Ποιο είναι το μήνυμα;

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε για να προσδιορίσετε αν κάτι είναι fake news είναι να κοιτάξετε το ίδιο το μήνυμα και να κατανοήσετε τι κοινοποιείται. Ελέγξτε τα ακόλουθα:

  • Ποιο είναι το περιεχόμενο του μηνύματος;
  • Μπορώ να βρω τα ίδια νέα σε πολλά μέρη;
  • Ενημερώνεται τακτικά ο ιστότοπος όπου εμφανίζονται αυτά τα νέα;
  • Ποια είναι η ημερομηνία της είδησης;
  • Ελέγξτε τις πηγές. Είναι ανώνυμες;
  • Υπάρχουν αναφορές σε εισαγωγικά; Τα κατά λέξη αποσπάσματα δηλώσεων προσφέρουν μεγαλύτερη αυθεντικότητα και αξιοπιστία.
  • Μπορείτε να καταλάβετε εάν υπάρχει μεροληψία στο μήνυμα; 
  • Είναι η είδηση γεγονός ή περισσότερο άποψη;

Ποιος είναι ο δημιουργός;

Κατά την αξιολόγηση των ειδήσεων, ειδικά εκείνων που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο, είναι σημαντικό να λάβετε υπ’ όψη σας τα ακόλουθα:

  • Γνωρίζετε το άτομο πίσω από την παρουσίαση του υλικού;
  • Ο συγγραφέας παρατίθεται στον ιστότοπο ή υπάρχει κάπου το βιογραφικό του;
  • Έχει ο ιστότοπος έναν σύνδεσμο «Σχετικά με εμάς»;
  • Ποιο είναι το όνομα της εταιρείας ή του οργανισμού που δημιουργεί ή φιλοξενεί το περιεχόμενο;
  • Ελέγξτε για το επίθεμα του URL του ιστότοπου: .gov, .edu, .mil και .org είναι πιο αξιόπιστα από τους ιστότοπους που τελειώνουν σε .com, .net και πολλούς άλλους.

Επίσης, αναζητήστε στο διαδίκτυο περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον συγγραφέα:

  • Έρευνα στο LinkedIn, έναν ιστότοπο για επαγγελματίες.
  • Έρευνα σε έναν online κατάλογο βιβλιοθηκών για να δείτε ποια βιβλία έχει γράψει ο συγγραφέας.
  • Έρευνα σε διαδικτυακές βάσεις δεδομένων για να δείτε τι έχει γράψει / δημοσιεύσει ο συγγραφέας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.