Από το Μarket Pass στον έλεγχο των τιμών

Γράφει ο Πάνος Αμυράς

Η κυβέρνηση αμφιταλαντεύεται για το εάν θα επεκτείνει το Market Pass μέχρι το τέλος του έτους, όπως σχεδίαζε προ της θεομηνίας στη Θεσσαλία, με πιθανότερο σενάριο την κατάργησή του.

Το μέτρο, που καλύπτει δαπάνες ύψους 10% στο καλάθι του νοικοκυριού, ισχύει μέχρι το τέλος Οκτωβρίου και δεν είναι «δωρεάν», το δημοσιονομικό κόστος για φέτος ξεπέρασε περίπου τα 230 εκατομμύρια ευρώ, που σημαίνει ότι κάποιοι πληρώνουν μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού για να χορηγείται το βοήθημα.

Ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στον ΑΝΤ1, προανήγγειλε το τέλος του Μarket Pass, αν και η τελική απόφαση θα ληφθεί από τον πρωθυπουργό. Το μέτρο βοηθούσε το μέσο νοικοκυριό να αντιμετωπίσει τον πληθωρισμό, που ιδίως στα τρόφιμα εξακολουθεί να κινείται αυξητικά με διψήφια ποσοστά. Ταυτόχρονα, όμως, η χορήγησή του λειτουργούσε στην αγορά ως ένας «μαγνήτης» έξτρα ζήτησης και κατ’ επέκταση εσόδων για τις επιχειρήσεις, οι οποίες δεν μείωναν τις τιμές, επικαλούμενες την κρατική επιδότηση που ελάμβαναν οι καταναλωτές.

Με άλλα λόγια, το Market Pass δίνει ανάσες στα νοικοκυριά, αλλά δεν λύνει το πρόβλημα της ακρίβειας.

Εφόσον καταργηθεί, τότε η κυβέρνηση οφείλει να ξεκινήσει πραγματική εκστρατεία για «καθαρές τιμές» στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ώστε να πάψουν τα φαινόμενα αισχροκέρδειας και αδικαιολόγητων αυξήσεων.

Οι πλημμύρες στη Θεσσαλία έχουν δώσει την αφορμή σε πολλούς επιτηδείους να προχωρούν σε αυθαίρετες αυξήσεις με πρόσχημα την καταστροφή της παραγωγής τους. Ομως η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Για παράδειγμα, σε ο,τι αφορά τη ζωική παραγωγή, τα στοιχεία δεν δικαιολογούν την παραμικρή αύξηση στις τιμές των κρεάτων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, έχουν δηλωθεί ως νεκρά 4.200 βοοειδή, όταν στο σύνολο της χώρας υπάρχουν πάνω από 766.000. Αντίστοιχα, οι νεκροί χοίροι στη Θεσσαλία ανέρχονται σε 20.000, όταν πανελλαδικά είναι καταγεγραμμένοι πάνω από 664.000.

Κάθε αύξηση στις τιμές θα είναι αποτέλεσμα ατόφιας αισχροκέρδειας και όχι συνέπεια των «ελλείψεων» στην αγορά.

Επομένως, εάν η κυβέρνηση καταλήξει στην κατάργηση του Μarket Pass, που σημαίνει ότι τα νοικοκυριά δεν θα λαμβάνουν αυτό το βοήθημα, θα προσφέρει ουσιαστική βοήθεια στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς εάν πατάξει τα κυκλώματα αισχροκέρδειας.

Οι καιροί είναι δύσκολοι και στην προσπάθεια εξορθολογισμού των κερδών θα μπορούσαν να συμβάλουν και οι επιχειρήσεις, η κερδοφορία των οποίων εκτινάχθηκε στα ύψη ακόμη και στα χρόνια της πανδημίας, όπως συνέβη με τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ.

Η καθιέρωση προσφορών μία ημέρα την εβδομάδα στο σύνολο των προϊόντων ή η συγκράτηση των τιμών θα είχε θετικά αποτελέσματα και για την εταιρική τους εικόνα, αλλά και για το ταμείο τους.

Ολοι πλέον αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους, το θέμα της ακρίβειας είναι καυτό και κάθε κίνηση πρέπει να είναι μελετημένη και να οδηγεί στην αποκλιμάκωση των τιμών. Ειδάλλως το αποτέλεσμα θα είναι αρνητικό για όλους.

Ελεύθερος Τύπος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.