Σ. Καραχότζα: Η συμβίωση χριστιανών και μουσουλμάνων στη Θράκη αποτελεί παγκόσμιο παράδειγμα προς μίμηση

Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Σεμπαϊδήν Καραχότζα, επίλεκτο μέλος της ελληνικής πομαμικής κοινότητας, παραχωρεί συνέντευξη στο LastPoint.gr και αναφέρετε σε όλα τα σοβαρά ζητήματα που απασχολούν τον πομακικό και μουσουλμανικό πληθυσμό της Θράκης καθώς και όσους εκπροσωπούν τους στόχους της Τουρκίας στην περιοχή.

 

Κύριε Καραχότζα, έχετε μιλήσει πολλές φορές για αρμονική συμβίωση χριστιανών και μουσουλμάνων στη Θράκη. Ωστόσο ανάμεσα στους Έλληνες μουσουλμάνους της περιοχής, εκτός από αυτούς που αποδεικνύουν έμπρακτα της αγάπης τους για την πατρίδα, υπάρχουν και αρκετοί που κάθε άλλο παρά έτσι αισθάνονται. Ποια η σχέση των δυο πλευρών εντός της μειονότητας;

Καταρχάς, η συμβίωση χριστιανών και μουσουλμάνων στη Θράκη είναι όχι απλώς αρμονική αλλά αποτελεί παγκόσμιο παράδειγμα προς μίμηση. Σε ότι αφορά τις σχέσεις ελληνόψυχων και τουρκόψυχων μουσουλμάνων έχω να πω το εξής.

Σε μια δημοκρατική χώρα όπως η Ελλάδα, ο καθένας μπορεί να αισθάνεται ότι θέλει υπό τον όρο πως με κανέναν τρόπο δε βλάπτει τη χώρα στην οποία ζει. Αν ένας συγχωριανός μου αισθάνεται Τούρκος, Κινέζος ή Άραβας είναι καθαρά προσωπικό του θέμα. Για μένα εξακολουθεί να είναι φίλος, γείτονας και συγχωριανός.

Υπάρχουν αρκετοί μουσουλμάνοι στη Θράκη οι οποίοι προφανώς με το αζημίωτο, από διάφορες θέσεις και με διάφορους τρόπους παρουσιάζουν μια έντονα ανθελληνική δράση εξυπηρετώντας, φανερά πολλές φορές, τα συμφέροντα της Άγκυρας. Με αυτούς τους επικίνδυνους για την περιοχή ανθρώπους δεν είναι δυνατόν να έχουμε την παραμικρή σχέση και θα πρέπει επιτέλους κάποια στιγμή η ελληνική πολιτεία να βάλει ένα φρένο στην κατά της πατρίδας μας δράση τους. Μέχρι τώρα αυτό δεν έχει γίνει.

Γνωρίζουμε πολύ καλά πως μια μερίδα μουσουλμάνων της Θράκη επιθυμεί την εκλογή και όχι τον διορισμό του Μουφτή. Ποια είναι η δική σας θέση για το συγκεκριμένο ζήτημα;

Οι Μουφτήδες πουθενά στον κόσμο δεν εκλέγονται. Ούτε καν στην Τουρκία. Πως γίνεται λοιπόν μια χώρα η οποία διορίζει τους Μουφτήδες της να ζητά την εκλογή τους στη Θράκη; Μήπως επειδή ο διορισμένος από το ελληνικό κράτος Μουφτής δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Τουρκίας στη Θράκη; Δώστε μόνοι σας την απάντηση.

Τα παιδιά των μουσουλμάνων της Θράκης εξακολουθούν, ακόμα και σήμερα, να εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με τον γνωστό νόμο Παπανδρέου. Δεν είναι όμως άδικο αυτό για τα παιδιά των χριστιανών;

Πράγματι για κάποιον ο οποίος δε γνωρίζει πολλά για τη Θράκη, ο νόμος αυτός φαίνεται άδικος για τα Χριστιανόπουλα τα οποία «φτύνουν αίμα» για να μπουν σε κάποια ανώτερη ή ανώτατη σχολή. Όσοι όμως γνωρίζουν για τη Θράκη και κυρίως για την μειονοτική εκπαίδευση, καταλαβαίνουν πως οι πραγματικά αδικημένοι είναι οι Έλληνες μουσουλμάνοι της περιοχής.

Τα περισσότερα παιδιά των μουσουλμάνων, μην έχοντας άλλη επιλογή, φοιτούν σε ένα δημοτικό σχολείο όπου τα μισά και πλέον μαθήματα γίνονται στην τουρκική γλώσσα, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες στην μετέπειτα σχολική τους πορεία και σε καμιά περίπτωση να μην είναι σε θέση να συναγωνιστούν τα χριστιανόπουλα στις πανελλαδικές εξετάσεις. Από το να βλέπουμε λοιπόν κάθε χρόνο εκατοντάδες μουσουλμανόπαιδα να φεύγουν για σπουδές στην Τουρκία και να επιστρέφουν έτοιμοι «πράκτορες» είναι προτιμότερο να τα έχουμε στα ελληνικά πανεπιστήμια, έστω και με αυτόν τον νόμο.

Με τα νηπιαγωγεία σε αμιγώς μουσουλμανικούς οικισμούς, τι γίνεται; Εξακολουθεί να εφαρμόζεται το πιλοτικό πρόγραμμα που έφερε η προηγούμενη κυβέρνηση;

Ευτυχώς το πρόγραμμα δεν εφαρμόζεται πλέον. Ήταν μια ξεκάθαρη προσπάθεια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ να μετατρέψουν και τα νηπιαγωγεία των μουσουλμανικών οικισμών σε δίγλωσσα, να ικανοποιήσουν δηλαδή ένα πάγιο αίτημα της Άγκυρας και των εδώ ανθρώπων της.

Αρκετοί Πομάκοι και όχι μόνο ζητούν τη διδασκαλία της πομάκικης γλώσσας στα σχολεία. Κάτι τέτοιο πιστεύετε πως είναι εφικτό;

Κατηγορηματικά σας λέω πως αυτό δεν είναι εφικτό. Για να διδαχτεί μια γλώσσα στα σχολεία θα πρέπει να είναι επίσημα αναγνωρισμένη και καταγεγραμμένη. Κάτι δηλαδή που δεν έχει γίνει ακόμα με την πομάκικη γλώσσα. Οι όποιες καταγραφές έχουν γίνει μέχρι σήμερα, είναι αποτέλεσμα προσωπικών πρωτοβουλιών και μόνο, ενώ η ελληνική πολιτεία, αρνείται πεισματικά να προχωρήσει σε αναγνώριση μιας υπαρκτής και ολοζώντανης γλώσσας. Θα πρέπει λοιπόν να υπάρξει μελέτη και ολοκληρωτική καταγραφή της Πομάκικης γλώσσας ώστε αυτή να μπει στα σχολεία κι επειδή γνωρίζετε καλύτερα από εμένα τους γνωστούς ελληνικούς ρυθμούς με τα οποία γίνονται όλα στην πατρίδα μας, καταλαβαίνετε πως θα πρέπει να περάσουν δεκαετίες για να υλοποιηθεί μια τέτοια καταγραφή.

Το πρόβλημα όμως δεν είναι η πομακική γλώσσα η οποία ασφαλώς και πρέπει να καταγραφεί. Το μεγάλο πρόβλημα στη Θράκη είναι τα μειονοτικά, δίγλωσσα σχολεία στα οποία οι μουσουλμάνοι μαθητές διδάσκονται ελάχιστα την Ελληνική γλώσσα. Είναι απολύτως αναγκαία η ίδρυση και λειτουργία ελληνόφωνων δημοτικών σχολείων στα πομακοχώρια ώστε οι γονείς να έχουν τη δυνατότητα να απορρίψουν το μειονοτικό σχολείο και να στείλουν το παιδί τους στο ελληνόφωνο. Αυτή τη στιγμή δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα και το μειονοτικό σχολείο είναι μονόδρομος για αυτούς τους ανθρώπους. Υπάρχουν βέβαια κι εκείνοι που εγκατέλειψαν το χωριό τους και ζουν στην πόλη για να έχουν ένα καλύτερο σχολείο για τα παιδιά τους. Δυστυχώς όμως οι περισσότεροι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αφήσουν το χωρίο τους και να μετακομίσουν στην πόλη.

Ένα μεγάλο σας παράπονο είναι η μη τουριστική προβολή και αξιοποίηση των Πομακοχωρίων της Ξάνθης. Γιατί πιστεύετε πως γίνεται αυτό;

Για να υπάρξει τουριστική αξιοποίηση των Πομακοχωρίων θα πρέπει να ειπωθούν δημόσια λέξεις όπως ΠΟΜΑΚΟΙ, ΠΟΜΑΚΟΧΩΡΙΑ, ΠΟΜΑΚΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, ΠΟΜΑΚΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, λέξεις δηλαδή που τρομάζουν τους τοπικούς άρχοντες διότι αν τις ξεστομίσουν, υπάρχει ο κίνδυνος να χάσουν τα ψηφαλάκια του Τουρκικού Προξενείου.

Μην περιμένετε να το κάνουν αυτό άνθρωποι που για να εκλεγούν ή για να διοριστούν σε μια καλή θέση, είναι ικανοί να κρεμάσουν ακόμα και την τουρκική σημαία στα μπαλκόνια τους και δεν αναφέρομαι μόνο σε μουσουλμάνους πολιτικούς αλλά και σε χριστιανούς. Υπάρχουν ασφαλώς ορισμένες φωτεινές εξαιρέσεις όπως για παράδειγμα ο Ευριπίδης Στυλιανίδης αλλά ένας κούκος, ακόμα και δυο δε φέρνουν την άνοιξη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.