Ο πλοίαρχος στην Άνδρο είναι εγκληματίας ή ήρωας; 

Γράφει ο Απόστολος Τσιμογιάννης

Το 2019, ο δημοσιογράφος Ηλίας Γ. Μπέλλος ,σε άρθρο του στην εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», αναφέρεται εκτενώς στα προβλήματα και την επικινδυνότητα των λιμενικών υποδομών στα υπερ-επιβαρυμένα, σήμερα, νησιά. Ο τίτλος «Προβλήματα στα λιμάνια 77 νησιών»

Αφορμή σοβαρό πρόβλημα στο λιμάνι της Σαμοθράκης, όπου ο καπετάνιος δεν θέλησε να ρισκάρει πιθανό ατύχημα στα αβαθή του λιμανιού της Καμαριώτισσας. Η κρίση της Σαμοθράκης είχε προβλεφθεί. Ειδικότερα η επιστολή της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) που αφορά σε όλα τα λιμάνια της χώρα και όχι μόνον της Σαμοθράκης αναφέρει τα προβλήματα, και τις παρεμβάσεις που απαιτούνται.

«Μπαίνουμε στα λιμάνια κάνοντας την προσευχή μας», λέει χαρακτηριστικά στην «Κ» πολύπειρος Έλληνας αρχικαπετάνιος που γνωρίζει από πρώτο χέρι την κατάσταση. «Τόσο η ΠΕΠΕΝ όσο και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ΣΕΕΝ, ζητούν επιμόνως παρεμβάσεις των αρμοδίων υπηρεσιών εδώ και χρόνια, αλλά, φευ, οι αρμόδιοι κωφεύουν».

Στην Άνδρο, όπου είχαμε και το πρόσφατο περιστατικό, σοβαρό είναι το ζήτημα που δημιουργείται «λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού», ενώ απαιτείται εκβάθυνση σε όλη τη λιμενολεκάνη. 

Λοιπά συγκλονιστικά στοιχεία, , θα διαβάσετε στο υπόψη άρθρο.

Το πρόσφατο συμβάν στην Άνδρο, όπου το πλοίο έφυγε ξαφνικά διακινδυνεύοντας το πνιγμό μιας οδηγού, έγινε αντικείμενο σχολιασμού στο αμερικανικό περιοδικό «The Maritime Executive». Όπως περιγράφει σε αναλυτική αναφορά του ο πλοίαρχος Νικόλαος Χάλαρης, για άλλη μια φορά το ελληνικό σύστημα πορθμείων (Ferry-boats) έχει προσελκύσει τη διεθνή προσοχή για τα ασυνήθιστα και ανεπαρκή λειτουργικά πρότυπα που έχουν γίνει «συνήθης πρακτική». 

«Οι υπανάπτυκτες λιμενικές εγκαταστάσεις της περιοχής είναι εντελώς δυσανάλογες με το τρέχον μέγεθος σκαφών και τον όγκο κυκλοφορίας. Επομένως, η μόνη λύση για την τοποθέτηση ολοένα και μεγαλύτερων σκαφών σε μικροσκοπικά λιμάνια ήταν η ανάπτυξη των δεξιοτήτων του πλοιάρχου και του πληρώματος. Η χρήση της τεχνικής αγκυροβόλησης Med για μια ταχεία προσέγγιση, «touch-and-go» εφαρμόστηκε λόγω της σημαντικής εμπορικής πίεσης».

«Ο πλοίαρχος ενός οχηματαγωγού ro/pax που έσωσε το πλοίο, τους επιβάτες και το πλήρωμά του από μια επικείμενη προσάραξη, ενεργώντας με σύνεση και απομακρύνθηκε από την προβλήτα, όταν θυελλώδεις πλευρικοί άνεμοι έπληξαν το σκάφος του κατά τη διάρκεια ενός ελιγμού ελλιμενισμού Med, δεν καταχειροκροτήθηκε, αλλά αντιθέτως συνελήφθη , απολύθηκε και γελοιοποιήθηκε . Είναι εγκληματίας ή ήρωας; 

Δυστυχώς για αυτόν, περαστικοί με κινητά τηλέφωνα κατέγραψαν τη σκηνή και αντιμετωπίζεται ως εγκληματίας επειδή έκανε αυτό που είχε εκπαιδευτεί και αναμενόταν να κάνει – να σώσει το πλοίο του από μια επικείμενη σκληρή προσάραξη.» 

«Η τεχνική αυτή χρησιμοποιείται ως επί το πλείστον από οχηματαγωγά πλοία ro/pax και ο ελλιμενισμός πραγματοποιείται με ταυτόχρονη χρήση αγκυρών, γραμμών πρυμνοδετήσεως και χαμηλωμένης ράμπας, η οποία λειτουργεί ως «φρένο» λόγω του βάρους της. Ενώ στο παρελθόν το πλοίο ήταν ασφαλισμένο με πολυάριθμες γραμμές πρόσδεσης, σε ένα σύστημα πορθμείων όπου προγραμματίζονται και εκτελούνται διαδοχικές προσεγγίσεις λιμένων σε χρονικό διάστημα 15-20 λεπτών, η τεχνική ελλιμενισμού Med έχει πλεονεκτήματα εξοικονόμησης χρόνου».

«Αναγκασμένος να αποφασίσει αν θα άφηνε τους δυνατούς ανέμους να προσαράξουν το πλοίο του στον παρακείμενο κυματοθραύστη, διέταξε έναν ελιγμό έκτακτης ματαίωσης για να τερματιστεί ο ελλιμενισμός, όπως έπρεπε να κάνει κάθε συνετός πλοίαρχος. Έσωσε τους πάντες, με εξαίρεση μικροζημιές στο αυτοκίνητο».

«Έως ότου η ελληνική κυβέρνηση αποφασίσει να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα και να επενδύσει σε ασφαλείς λιμενικές υποδομές, οι Έλληνες πλοίαρχοι θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο να αφήσουν στην άκρη τις δεξιότητές τους και την αίσθηση της κοινωνικής υπηρεσίας και αντ’ αυτού να ματαιώσουν συστηματικά παρόμοια δρομολόγια σε λιμάνια κάθε φορά που επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες. Αυτό θα εξασφάλιζε την ασφαλή λειτουργία παρά τις αναπόφευκτες διακοπές στα τακτικά δρομολόγια νησιών.» ( Μετάφραση από το περιοδικό)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.