Τεχνική Εκπαίδευση με άλλη ματιά!
Γράφει ο Παναγιώτης – Ευάγγελος Μακροποδάρας, Εκπαιδευτικός / Ηλεκτρολόγος Μηχανικός
Τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση χαρακτηριζόταν από στοιχεία έντονης υποβάθμισης και κοινωνικής απαρέσκειας. Αυτό είναι κάτι που μέρα με τη μέρα αλλάζει καθώς η επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί σημαντική συνθήκη ανάκαμψης της χώρας και ισχυροποίηση της , με την αύξηση των προσφερόμενων θέσεων εργασίας από τις επιχειρήσεις .Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε ανάσχεση της ανεργίας που ανέκαθεν έπληττε τις νέες ηλικιακές ομάδες μέσω της ακόμα μεγαλύτερης απορρόφησης των νέων στο κόσμο της εργασίας.
Οι νέες δομές των ΕΠΑΛ εξασφαλίζουν στη νεα γενιά την παροχή γενικών αλλά και εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων ενώ παράλληλα αποφεύγεται η πρόωρη εξειδίκευση. Δημιουργείται μια νεα βάση πάνω στην οποία οι νέοι έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν την ειδικότητα που θα ακολουθήσουν ανάλογα με τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους.
Οι σπουδές στην επαγγελματική εκπαίδευση είναι πλέον πιο ελκυστικές καθώς μέσω αυτών διευρύνονται οι δυνατότητες των αποφοίτων τους. Οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ δεν αποκτούν μόνο απολυτήριο Λυκείου και πτυχίο ειδικότητας, το οποίο τους δίνει τη δυνατότητα ένταξης στην αγορά εργασίας αλλά πλέον έχει διευρυνθεί η δυνατότητα πρόσβασής τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση .
Έμπρακτη απόδειξη των παραπάνω αποτελεί το γεγονός ότι το νέο νομοσχέδιο έρχεται να πλαισιώσει τις μεταρρυθμίσεις που έγιναν στο παρελθόν με βάση το οποίο εφαρμόζεται η γενίκευση σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. των καινοτομιών που εφαρμόστηκαν στα νεοσυσταθέντα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. Ετσι, από το σχολικό έτος 2024-2025 τομές όπως η πρακτική άσκηση των μαθητών, τα νέα προγράμματα σπουδών και η εναρμόνιση με τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας θα ισχύουν δια παντός .
Οι δρόμοι και οι νέες ευκαιρίες που ανοίγονται πλέον στους νέους αποφοίτους των ΕΠΑ.Λ. είναι πολύ περισσότερες σε σχέση με τον παρελθόν. Το νέο προνομιακό καθεστώς της επαγγελματικής εκπαίδευσης αφήνει πίσω την προκατάληψη που ήθελε να ΕΠΑΛ να αντιμετωπίζονται ως δευτερεύον πεδίο επιλογής από τη νεολαία.