Ικανότητες – δεξιότητες και απασχόληση
Γράφει ο Βαγγέλης Αντωνιάδης
Στις διαδοχικές απόπειρες εννοιολογικού ορισμού των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων των εργαζομένων πολύ συχνά παρατηρείται σύγχυση αλλά και η διατύπωση έντονα αντικρουόμενων ορισμών. Παρόλα αυτά είναι σχετικά εύκολο να υπάρξει μία σαφής διάκριση ανάμεσα στις ικανότητες και τις δεξιότητες.
Οι ικανότητες αποτελούν τις προσωπικές-ψυχολογικές ιδιαιτερότητες κάθε ανθρώπου που συνθέτουν το σύνολο των δυνατοτήτων του. Με απλά λόγια, λέγοντας πως ένας άνθρωπος έχει κάποιες ικανότητες, εννοούμε ταλέντα και κλίσεις που τον χαρακτηρίζουν ή την προδιάθεση του που αναπτύχθηκαν μέσα από την ισχυρή αλληλεπίδραση κληρονομικών και επομένως βιολογικών παραγόντων αλλά και του περιβάλλοντος στο οποίο αναπτύχθηκε νοητικά, συναισθηματικά κτλπ. Που μετουσιώνεται στην ικανότητα ηγεσίας, την μαθηματική ικανότητα και άλλες ιδιότητες.
Συμπερασματικά με τον όρο δεξιότητες εννοούμε την ευκολία, την ταχύτητα και την ακρίβεια που ένας άνθρωπος μπορεί να εκτελέσει μία ακολουθία ενεργειών. Επομένως οι δεξιότητες αποκτούνται, αναπτύσσονται και καλλιεργούνται με την εκπαίδευση, την συστηματική προσπάθεια, την εξάσκηση αλλά και την εμπειρία που σταδιακά αποκτά κάθε άνθρωπος στην πορεία της ζωής του όπως για παράδειγμα οι δεξιότητες έκφρασης και χειρισμού υπολογιστών.
Σύγκριση των εννοιών ικανότητες-δεξιότητες
Ικανότητες ( Competencies) | Δεξιότητες ( Skills) |
Προσωπικές δυνατότητες του κάθε ατόμου | |
Αποτελούν την διαπιστωμένη επάρκεια γνώσεων, δεξιοτήτων και δυνατοτήτων | Είναι η ικανότητα εφαρμογής γνώσεων και αξιοποίησης τεχνογνωσίας |
Είναι ως έναν βαθμό έμφυτες | Δεν είναι έμφυτες |
Σύγκριση των εννοιών ικανότητες-δεξιότητες
Μπορούν να αναπτυχθούν περαιτέρω μέσω της εκπαίδευσης, της άσκησης και της εμπειρίας | Μαθαίνονται : Mέσω της εκπαίδευσης της άσκησης και της εμπειρίας |
Βασίζεται σε δεξιότητες | |
Συνδέονται με αποτελεσματικότητα στην εκτέλεση μίας εργασίας | |
Συνδέονται με μεγάλες επαγγελματικές επιδόσεις | |
Παραδείγματα: γλωσσικές, μαθηματικές, κοινωνικές, ικανότητες, πρωτοβουλία, ικανότητα ηγεσίας. | Παραδείγματα: χρήση λογικής, διαισθητικής και δημιουργικής σκέψης, χειρωνακτική επιδεξιότητα, χρήση μεθόδων, υλικών, εργαλείων και οργάνων. |