Η σημασία της Συνθήκης της Λωζάννης

Γράφει ο Γιάννης Ευαγγελίδης

Ενα εξόχως ενδιαφέρον και άκρως επίκαιρο διεθνές επιστημονικό συνέδριο με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάννης διοργανώθηκε από τις 7 έως 9 Δεκεμβρίου στην Καλαμάτα από τη Μητρόπολη Μεσσηνίας και τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων και το οποίο είχε ως αντικείμενο να εξετάσει και να προβάλει τη Συνθήκη της Λωζάνης σε σχέση με τον αντίκτυπο που έχει στη σημερινή Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και πέρα από αυτήν

ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ότι πρόκειται για το τρίτο κατά σειρά διεθνές συνέδριο το οποίο πραγματοποιείται στην πόλη της Καλαμάτας σε συνεργασία της Μητρόπολης Μεσσηνίας και της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας. Το πρώτο είχε ως θέμα τη μελέτη του Ολοκαυτώματος, το δεύτερο αναφέρθηκε στη Γενοκτονία των θρησκευτικών μειονοτήτων στην Τουρκία και το τρίτο αφορά τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την έκδοση της Συνθήκης της Λωζάννης.

ΜΑΛΙΣΤΑ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το συνέδριο οργανώθηκε με τη συνεργασία του Ερευνητικού Προγράμματος για την Αρμενική Γενοκτονία (The Promise Armenian Institute) του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας ΗΠΑ (UCLA), του Αμερικανικού Κολλεγίου της Ελλάδος (Pierce Derree Alba), του Προγράμματος Νεοελληνικών και Ελληνικών Σπουδών του Ινστιτούτου Ευρωπαϊκών Σπουδών του UC Berkeley και της Εδρας Ποντιακών Σπουδών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ. Μόνο από τα ονόματα αυτών των Ιδρυμάτων, Οργανισμών και Φορέων γίνεται αντιληπτή η σημασία της διοργάνωσης του συνεδρίου, την οποία επεσήμαναν τόσο ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος, όσο και ο γενικός γραμματέας Θρησκευμάτων Γιώργος Καλαντζής.

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ της Συνθήκης της Λωζάννης είχε την ευκαιρία να αναδείξει εξάλλου ο πρωθυπουργός, αντιδρώντας άμεσα και με σαφήνεια σε μια αποστροφή του Τούρκου προέδρου, κατά τη διάρκεια των κοινών δηλώσεων, όταν ο Ερντογάν μίλησε για τουρκική μειονότητα στη Δυτική Θράκη, αλλά εισέπραξε την απάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη που σημείωσε ότι η Συνθήκη της Λωζάννης αναγνωρίζει την ύπαρξη μουσουλμανικής μειονότητας και όχι βεβαίως τουρκικής. Οπως τόνισε μάλιστα ο πρωθυπουργός, η Θράκη αποτελεί παράδειγμα αρμονικής συνύπαρξης Χριστιανών και Μουσουλμάνων στους οποίους η ελληνική έννομη τάξη διασφαλίζει στην πράξη ίσες ευκαιρίες, όπως έχει χρέος.

ΠΡΑΓΜΑΤΙ, ο επαναλαμβανόμενος ισχυρισμός της Αγκυρας περί δήθεν τουρκικής μειονότητας δεν ευσταθεί, καθώς γίνεται ρητή αναφορά στη Συνθήκη της Λωζάννης ως μουσουλμανικής, η οποία άλλωστε προστατεύεται και ενισχύεται από την ελληνική Πολιτεία, καθώς τα μέλη της είναι Ελληνες πολίτες, εν αντιθέσει με την αναγνώριση από τη Συνθήκη της ελληνικής μειονότητας, η οποία όμως διώχθηκε και συρρικνώθηκε στην Τουρκία.

ΕΙΝΑΙ ΓΕΓΟΝΟΣ πάντως ότι τους τελευταίους μήνες εμπεδώνεται ένα θετικό κλίμα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, το οποίο επιβεβαιώθηκε με την επίσκεψη Ερντογάν στην Αθήνα. Οι διαφορές ωστόσο παραμένουν ισχυρές. Αλλά το μόνο βέβαιο είναι ότι, σύμφωνα με τις πάγιες ελληνικές θέσεις, η μόνη διαφορά που είναι προς διαπραγμάτευση και επίλυση είναι ο καθορισμός υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ. Οι υπόλοιπες αποτελούν διεκδικήσεις της Τουρκίας που έρχονται σε αντίθεση με το Διεθνές Δίκαιο.

Ελεύθερος Τύπος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.