Εκδίωξη της Uber – Τι συμβολίζει;

Γράφει ο Φάνης Mατσόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος Universal Carriers SA, Σύμβουλος EBEA)

Από το 2010 η ελληνική κοινωνία βιώνει μία άνευ προηγουμένου αρνητική μεταβολή στην καθημερινότητα της. Βασική αιτία η κατακρεούργηση των εισοδημάτων κυρίως μέσω της επιβολής μίας υπέρμετρης φορολογίας επί των περιουσιακών στοιχείων και των εισοδημάτων. Έχοντας ακούσει από πολλούς πολιτικούς ότι δεν θα πρέπει να επαναλάβουμε τα λάθη του χθες, δυστυχώς η ιστορία επαναλαμβάνεται.

Το πρόβλημα των μετακινήσεων απασχολεί το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας ανεξαρτήτως ηλικίας και εισοδήματος. Απαίτηση του πελάτη είναι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να είναι συνεπή, καθαρά και οι εργαζόμενοι να είναι τουλάχιστον ευγενικοί, ενώ εκείνος θα πρέπει να πληρώσει ένα αντίτιμο. Συνεπώς έχουμε δύο κριτήρια αξιολόγησης:

  • Την ποιότητα υπηρεσιών: τα δημόσια μέσα σύμφωνα με μαρτυρίες και προσωπικές εμπειρίες όλων μας είναι σχεδόν πάντα βρώμικα, με χαλασμένο κλιματισμό και με πολλούς από τους εργαζόμενους σε αυτά (κυρίως οδηγούς) επιθετικούς και αναιδείς. Στην περίπτωση των οδηγών ταξί και πιο συγκεκριμένα μίας μεγάλης μερίδας, τα παράπονα που σημειώνονται ξεπερνούν κάθε φαντασία και επαγγελματική δεοντολογία.
  • Την τιμή- κόμιστρο: η τιμή του εισιτηρίου σταθερή αλλά μέχρι τις 00.30 που τελειώνουν τα δρομολόγια, και η τιμή της βραδινής βάρδιας του ταξί ΔΙΠΛΗ. Επιπλέον αν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση το ταξίμετρο γράφει ασταμάτητα.

Στο κενό της αγοράς που προσδιορίζεται από την παροχή υπηρεσίας για όλο το βράδυ, χωρίς να υπάρχει διπλή χρέωση και στην κίνηση συγκεκριμένο ανώτερο εύρος που θα πληρώσει κάποιος εμφανίστηκε η Uber. Προσέφερε σε όλον τον κόσμο εξαιρετικές υπηρεσίες, και η τιμή ήταν χαμηλότερη. Κερδισμένος ήταν ο απλός πολίτης που πλήρωνε λιγότερο, ο οδηγός που κέρδιζε το μισθό του και δεν ήταν άνεργος, οι εταιρείες πώλησης αυτοκινήτων και leasing που ήταν υπεύθυνες για την παροχή των αυτοκινήτων.

Ο απλός πολίτης

Με βάση τα παραπάνω ο καταναλωτής του οποίου το εισόδημα έχει μειωθεί από τα προ-κρίσης επίπεδα περίπου 40 τοις εκατό, μπορεί να εξασφαλίσει με χαμηλότερο κόστος υψηλού επιπέδου μεταφορικές υπηρεσίες. Δεν είναι λογικό όταν κάποιος παίρνει μισθό χαμηλό τριψήφιο νούμερο και θέλει να πάει μια βόλτα, να πιει ένα ποτό να πληρώσει και τουλάχιστον δεκαπέντε ευρώ μεταφορικά. Μπορεί να δώσει μέσω του φιλελεύθερου μοντέλου τα μισά. Αυτός έπρεπε να είναι ο άξονας μιας κυβέρνησης που καλείται να διαχειριστεί περιοριστικές οικονομικές πολιτικές και συνθήκες ύφεσης. Πρέπει να προσπαθεί να μειώσει τις τιμές περισσότερο από την μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, ώστε να παραμείνει όσο γίνεται ανεπηρέαστη η αγοραστική δύναμη των πολιτών.

Οι οδηγοί ΤΑΞΙ

Οι ιδιοκτήτες καλούνταν να αγοράσουν άδειες σε ιδιαίτερα υψηλές τιμές, αλλά ταυτόχρονα δούλευαν με υψηλά και ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ κόμιστρα. Το επιχείρημα ότι το ελληνικό ταξί είναι το φτηνότερο της Ευρώπης είναι αστείο, αν σκεφτούμε ότι οι μισθοί (όσοι υπάρχουν) είναι από τους χαμηλότερους και οι άμεσοι & έμμεσοι φόροι πολύ υψηλοί. Θα μπορούσαν αντί να κάθονται στις πιάτσες να κατεβάσουν τα κόστη τους, ώστε να μπορέσει ο απλός πολίτης να χρησιμοποιήσει το ταξί. Με το να είσαι ακινητοποιημένος δεν παράγεις τίποτα. Κεντρικό σημείο της επαναδιαπραγμάτευσής τους θα έπρεπε να είναι η θέσπιση συντελεστού απόσβεσης για τις άδειες αναλογικά με το έτος έκδοσης, εξαγορά από το κράτος της άδειας με βάση την αναπόσβεστη αξία και πλήρης απελευθέρωση των μεταφορών.

Το μήνυμα

Τέτοιου είδους κινήσεις θα σηματοδοτούσαν την αλλαγή που τόσο έχει ανάγκη η χώρα μας. Θα λειτουργούσε ο ανταγωνισμός, θα έπεφταν οι τιμές και ο κόσμος θα μπορούσε να διασφαλίσει πιο άνετες μετακινήσεις. Τα “πλεόνασμα του καταναλωτή” θα αυξανόταν, η κοινή γνώμη θα αγκάλιαζε περισσότερο την ιδιωτική πρωτοβουλία και θα ήταν δίπλα στις προσπάθειες εξυγίανσης. Δεν υπαινίσσομαι ότι η Uber αποτελεί το μοναδικό βαρίδι που κρατάει την Ελλάδα καθηλωμένη, αλλά αποτελεί ένα παράδειγμα που οι συντεχνίες κερδίζουν την υγιή επιχειρηματικότητα με εκβιαστικά διλήμματα. Χαμένοι είμαστε σίγουρα όλοι εμείς που δεν έχουμε την δυνατότητα επιλογής και είμαστε υποχρεωμένοι να πληρώνουμε υπερτιμολογημένες υπηρεσίες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.