Παλιά επαγγέλματα, επαγγέλματα που έχουν χαθεί…

ΛΟΥΣΤΡΟΣ.

Λούστρος ονομάζεται το επάγγελμα πλανόδιου που γυαλίζει τα παπούτσια των περαστικών. Στη δουλειά του λούστρου χρησιμοποιείται ένα κασελάκι που μέσα έχει τα βερνίκια.

 

ΠΑΓOΠΩΛΗΣ.

Ο παγοπώλης πουλούσε πάγο περιφερόμενος στις γειτονιές, γιατί την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν ψυγεία.

 

ΝΕΡΟΥΛΑΣ.

Ο νερουλάς πήγαινε στις κοινόχρηστες βρύσες, γέμιζε τενεκέδες με νερό και τους πήγαινε στα σπίτια των πελατών του.

 

ΓΑΛΑΤΑΣ.

Ο γαλατάς αναλάμβανε τη διάθεση του γάλακτος και άλλων γαλακτοκομικών προϊόντων (όπως γιαουρτιού) στα σπίτια. Το μεταφορικό του μέσο ήταν ένα υποζύγιο (μουλάρι ή γάιδαρος, μερικές φορές ρυμουλκούσαν ανοικτή ή κλειστή ελαφριά άμαξα) και αργότερα το ποδήλατο ή μηχανοκίνητο δίτροχο.

 

ΒΑΡΕΛΑΣ.

Ο βαρελάς ήταν ο ειδικός τεχνίτης που κατασκεύαζε βαρέλια. ΒΑΡΕΛΑΣ

 

ΠΑΓΩΤΑΤΖΗΣ.

Ο παγωτατζής έσερνε μαζί του ένα καρότσι με παγωτά. Γυρνούσε από γειτονιά σε γειτονιά και πούλαγε παγωτά με διάφορες γεύσεις.

 

ΜΥΛΩΝΑΣ.

Μυλωνάδες τα παλαιότερα χρόνια λέγονταν αυτοί που εκμεταλλεύονταν τους μύλους και άλεθαν τα σιτηρά για να παράγουν αλεύρι.

 

ΑΓΩΓΙΑΤΗΣ.

Ο αγωγιάτης ή κυρατζής έκανε μεταφορές διαφόρων εμπορευμάτων, κρασιών, από ένα τόπο σε άλλο, διακινούσε γιατρούς για επίσκεψη σε ασθενείς, ταξιδιώτες καθώς και κρατικούς λειτουργούς για εκτέλεση υπηρεσίας.

 

ΣΩΜΑΡΑΣ ή ΣΑΜΑΡΑΣ.

Σωμαράς ήταν ο τεχνίτης που κατασκεύαζε σαμάρια για τα ζώα που χρησιμοποιούσαν οι γεωργοί για τις μεταφορές τους (γαϊδάρους, άλογα και μουλάρια). Τα σαμάρια, ανάλογα με το ζώο και τον ιδιοκτήτη τους μπορούσαν να είναι από πολύ ακριβά και φανταχτερά μέχρι πολύ φτωχά στην κατασκευή και τη διακόσμησή τους.

 

ΓΑΝΩΤΗΣ.

Τα περισσότερα σκεύη που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τις καθημερινές ανάγκες, κυρίως στη μαγειρική, ήταν χάλκινα. Με την πολλή χρήση και τον καιρό οξειδώνονταν (σκούριαζαν) και γίνονταν επικίνδυνα για την υγεία. Γι’ αυτό έπρεπε να γανωθούν, να καλυφθεί δηλαδή η επιφάνεια τους μ’ ένα στρώμα κασσίτερου για να τα κάνει ακίνδυνα από την οξείδωση. Το γάνωμα γινόταν από ειδικούς τεχνίτες τους γανωτήδες.

 

Αχθοφόρος ή χαμάλης

Σαν να βγήκαν από ξεθωριασμένη καρτ ποστάλ , οι εναπομείναντες του είδους, τριγυρίζουν μέχρι και σήμερα με το καρότσι τους σε σταθμούς λεωφορείων και λιμάνια συνήθως χωρίς να βρίσκουν πελατεία. Παλαιότερα βέβαια ο αχθοφόρος δεν μετέφερε τις βαλίτσες από το πλοίο ως το αυτοκίνητο ή το κοντινότερο μέσο μαζικής μεταφοράς. Κυκλοφορούσε στην αγορά, κι όταν έβρισκε πελάτη,  έβαζε τα ψώνια στην πλάτη για να τα μεταφέρει μέχρι την πόρτα του σπιτιού.  Έπαιρνε το χαρτζιλίκι και επέστρεφε ταχύτατα στο πόστο του, αφού το μεροκάματο ήταν ανάλογο των δρομολογίων.  Στην εξέλιξη του επαγγέλματος η πλάτη ή το καρότσι αντικαταστάθηκε από τα τρίκυκλα και οι μεταφορές γινόταν γρηγορότερα και φυσικά πιο ξεκούραστα.

 

Σαλεπιτζής 

 

Ο Τσαμπάσης. 

Λαλίστατος και ατσίδα στις διαπραγματεύσεις, ήταν ο τσαμπάσης, ο μεταπράτης ζωέμπορος της προ αυτοκινήτου εποχής. Επίκεντρο των αγοραπωλησιών αποτελούσαν οι ζωοπανηγύρεις που συνόδευαν συνήθως τις εορταστικές και εμπορικές δραστηριότητες των μεγάλων πανηγυριών .

Πριν την αναγγελία της εκτίμησης, ζύγιζε το ζώο «με το μάτι» και το ψηλάφιζε.

 

Νερουλάς ή Νεροκόπος

Τότε που η ΟΥΛΕΝ δεν υπήρχε ακόμα, ο γνωστός ολυμπιονίκης Σπύρος Λούης συνήθιζε να μεταφέρει νερό στα λίγα τότε σπίτια του Αμαρουσίου. Το επάγγελμά του ήταν νερουλάς , και έπρεπε να προμηθεύει με νερό την σταθερή του πελατεία.

Τον πρώτο καρό η μεταφορά του νερού γινόταν με τενεκέδες ή μπακιρένια γκιούμια. Ο νερουλάς γέμιζε τους τενεκέδες από την κεντρική βρύση , τους έδενε έπειτα σ’ ένα γυρτό ξύλο και τους κουβαλούσε στον ώμο.Ήταν δε στους δρόμους από το πρωί ώς το βράδυ αφού για να εξυπηρετήσει όλη του την πελατεία έκανε αμέτρητα δρομολόγια.

 

Εισπράκτορας Συγκοινωνιών

Κάποια χρόνια πριν υπήρχε περίπτωση σε κάποια απομακρυσμένη γραμμή λεωφορείου της συμπρωτεύουσας να συναντήσει κανείς την γνωστή ούρα που σχηματιζόταν κατά την είσοδο λόγω του εισπράκτορα. Καθισμένος συνήθως σε ειδικά διαμορφωμένη θέση στο πίσω μέρος του λεωφορείου, έκοβε κατά την είσοδο των επιβατών τα εισιτήρια, ανήγγειλε τις στάσεις των λεωφορείων, ή συνέβαλε στο ανεβοκατέβασμα των επιβατών, δίνοντας οδηγίες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.