Η τέχνη θέλει… θυσίες… (σύντομο επίκαιρο διήγημα)

Γράφει ο Δημήτριος Χαδόλιας

Ο κ. Λάγνος  Διαστροφίδης είχε σταδιοδρομία χρόνων στο χώρο του θεάτρου. Η ιδιαίτερη αισθητική του γύρω από την τέχνη βέβαια είχε  ως αποτέλεσμα οι παραστάσεις του να έχουν ελάχιστο κόσμο, όμως τα βόλευε μια χαρά με τις επιδοτήσεις από το υπουργείο πολιτισμού όσο και από έναν σκληρό πυρήνα εύπορων τέως <<αγωνιστών>> οι οποίοι όφειλαν να παρακολουθούν τα έργα του, όσο και να σχετίζονται μαζί του φιλικά. 

Ήταν η παρέα του τίτλος τιμής. Κάτι σαν αυτό που έλεγαν οι Αρχαίοι Αθηναίοι πως είχαν χθες στο σπίτι τους τον Σωκράτη. Σωκράτης τότε… παράσταση του Διαστροφίδη σήμερα με ακόλουθη επίδοση συγχαρητηρίων στα καμαρίνια και γενικώς εξυπηρέτηση σε ότι τους ζητηθεί. Ο διάκονος αυτός της τέχνης έπρεπε να αφεθεί να  ζει στη δική του σφαίρα, χωρίς τις εκπτώσεις και τους συμβιβασμούς αυτού του κόσμου, ώστε το έργο του να παραμένει πηγαίο. Ότι υλικό χρειαζόταν από το ψωμί  και το  βούτυρό του, έως τα ταξίδια και  τις χλιδές του, έπρεπε να παρέχεται  από την κοινωνία ως έμπρακτη απόδειξη πως δεν  αποτελεί ζούγκλα.

Και πώς να μην αναλάβει η κοινωνία μια τέτοια αρωγή όταν δίνοντας κάτι τόσο μικρό λάμβανε πίσω κάτι τόσο μεγάλο; Τέτοια ήταν τα δύο τελευταία έργα του το  (με Β κεφαλαίο)  και το τρΕνο. (με κεφαλαίο έψιλον).

Το αΒγό ήταν μια κραυγή υπέρ των δικαιωμάτων των ζώων. Ένα καμπανάκι σε όσους έχουν εφησυχαστεί πως τάχα ξοφλούν το χρέος τους σαν άνθρωποι απλά αποφεύγοντας την κρεοφαγία, διαπράττοντας όμως πραγματική γενοκτονία όταν ως μακελάρηδες χτυπούν  με την πιρούνα την ομελέτα τους. Αφαιρώντας από την μητέρα όρνιθα την ευλογία να κλωσήσει, στερώντας της το παιδί της. Από τον ύπνο αυτό φιλοδοξούσε να ξυπνήσει τον κόσμο η παράσταση, ειδικά με την τελευταία σπαραξικάρδια σκηνή της  όπου ο κεντρικός πρωταγωνιστής ντυμένος αυγό έβγαλε φωνή μεγάλη. <<Λοιπόν εσύ! Κι εσύ! Κι εσύ!>> κοιτώντας του θεατές <<Μου λέτε πως πρέπει να μη ζήσω! Πως πρέπει να βράσω! Βράζω λοιπόν! Χάνομαι! Ζαλίζομαι!…Σβήνω!>>

Το τρΕνο είχε άλλα προτάγματα και βαθύτερα νοήματα. Ο Μουτζούρης η αμαξοστοιχία ήταν το κουτί της χαράς. Πάντοτε με ελάχιστους επιβάτες αλλά γεμάτος χαρούμενες ανθρώπινες ιστορίες. Κύριος χαρακτήρας ο κύριος εισπράκτορας με μισθό 3000 ευρώ το μήνα χώρια τα επιδόματα  και  μόνη υποχρέωση   να τρυπά το χαρτόνινο εισιτήριο με τη διατρητική του μηχανή. Τι πλάκες κι αν δεν έκανε; Ποιος δε θυμόταν τα γέλια του και πειράγματά του στο επιβατικό κοινό ; Kαι άλλοτε πάλι άλλαζε… αγέρωχος, δυναμικός σωστός Ροβεσπιέρος αν κάποιος απειλούσε να διαταράξει τις συνθήκες στο Μουτζούρη, στο κουτί της χαράς όπως τον λέγανε.  Μέχρι που μια μέρα αναγκάστηκε λόγω <<μειωμένης παραγωγικότητας κι εκτίναξης των ελλειμμάτων >> όπως το λεγαν οι χαρτογιακάδες να βολευτεί με την εθελούσια. Ήταν τότε στην τελευταία πράξη του έργου που επισκέφθηκε τον Μουτζούρη για στερνή φορά λέγοντας <<Για μένα όλα καλά παλιόφιλε σύνταξη και βαρβάτη αποζημίωση…όμως εσύ τι θα γίνεις … Τι θα γίνεις εσύ; Δε το αντέχω… Δεν το μπορώ…>> Κι έπειτα στράφηκε στο κοινό <<Κι εσείς οι αποκάτω μωρέ! Τι τον κοιτάτε… Άιντε σηκωθείτε! Σηκωθείτε και ξαναβάλτε τον στις ράγες!>>.

Τέτοια ήταν τα έργα του κ. Διαστροφίδη έργα παιδευτικά, σωστό εργαστήριο αγγειοπλαστικής που διέπλαθε τον άμορφο πηλό, τις ψυχές των ανθρώπων μυώντας τες σε κάτι ιδεαλιστικό, σε κάτι ανώτερο, σε κάτι μεγάλο.

Μέχρι που ξέσπασε θύελλα! Παλιοί του ηθοποιοί άρχισαν να καταγγέλουν  απαξιωτική και μειωτική συμπεριφορά, ξυλοδαρμούς, προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας, βιασμούς, σεξουαλικές παρενοχλήσεις…

Όμως ποιος μπορούσε να ξεχάσει και να παραγράψει την προσφορά του στην πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας; Ποιος μπορούσε να  επιτρέψει την απαξίωση του ίδιου και του έργου του που λάξευσε τις ψυχές των τελευταίων γενιών; Όχι! Αυτό το κεφάλαιο έπρεπε να διαφυλαχθεί! Κι οι άλλοι που τον διασύρουν ας το ξεραν! Πως η τέχνη θέλει θυσίες! Ναι ο κ. Διαστροφίδης δεν πρέπει να αποκαθηλωθεί, δεν πρέπει να γυρίσουμε σε εποχές που το αυγό γραφόταν με άλφα ύψιλον και το τραίνο με άλφα γιώτα…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.