Χειμερινός τουρισμός στην Ελλάδα: Μια «ήρεμη δύναμη» ανάπτυξης
Γράφει ο Δημήτριος Π. Κοσμόπουλος, Φοιτητής Οικονομικών Επιστημών
Ακόμα μία χειμερινή σεζόν για τη χώρα μας έφτασε προσφάτως στο τέλος της. Ίσως λίγο πιο απότομα απ’ό,τι αναμέναμε εξαιτίας και της αισθητής επέλασης του κορωνοϊού, που κατέστησε αναγκαία την άμεση ολοκλήρωση της λειτουργίας όλων των χιονοδρομικών κέντρων που ήταν ακόμη ανοικτά, παρά την ομολογουμένως «κακή» από άποψης επάρκειας χιονιού χειμερινή περίοδο. Ανεξαρτήτως αυτών όμως, το μείζον ερώτημα που προκύπτει και θα έπρεπε έως ένα βαθμό να μας απασχολεί είναι το κατά πόσον η Ελλάδα μπορεί να επενδύσει περαιτέρω στην ανάπτυξη του χειμερινού τουριστικού προϊόντος, που έχει να προσφέρει, και με ποιόν τρόπο θα μπορούσε να το καταστήσει ακόμη πιο ελκυστικό για όλους τους λάτρεις του χειμερινού τουρισμού παγκοσμίως.
Σε κάθε περίπτωση, θα ήταν τελείως άτοπο και άστοχο αν μπαίναμε στη διαδικασία να υποστηρίξουμε ότι τα ελληνικά χειμερινά θέρετρα μπορούν να ανταγωνιστούν τα αντίστοιχα χωρών που βρίσκονται πέριξ των Άλπεων ή ακόμα και σε αρκετές χώρες των Βαλκανίων, όπως π.χ. στη Βουλγαρία. Η ίδια η φύση αλλά και το ορεινό ανάγλυφο τέτοιων χωρών καθιστά ιδιαίτερα ευνοϊκή την προσέλκυση του μεγαλύτερου μέρους της μάζας των τουριστών που επιλέγουν να απολαύσουν τις χειμερινές τους διακοπές σε κάποιο μέρος της Ευρώπης. Παρ’όλα αυτά όμως, εμείς από την πλευρά μας καλούμαστε να εστιάσουμε στα σημεία εκείνα που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως συγκριτικά πλεονεκτήματα του ελληνικού χειμερινού τουρισμού και να τα προωθήσουμε κατά το μέγιστο δυνατό.
Πιο συγκεκριμένα, η μοναδικότητα του ελληνικού ορεινού ανάγλυφου, σε συνδυασμό με την ασυναγώνιστη δυνατότητα για μίξη χειμερινών αλλά και άλλου είδους δραστηριοτήτων παράλληλα, αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ και μόνο μια μεσογειακή χώρα σαν την Ελλάδα, με πληθώρα βουνών και ατελείωτων μαγευτικών παραθαλάσσιων περιοχών, μπορεί να το εγγυηθεί. Σίγουρα κάτι τέτοιο δύσκολα μπορεί να βρεθεί σε βορειότερες χώρες, όπου τόσο η θάλασσα όσο και το ήπιο μεσογειακό κλίμα εκλείπουν. Το χειμερινό τουριστικό προϊόν της χώρας μας θα πρέπει να λανσαριστεί σαφώς με τέτοιο τρόπο ώστε να εμπεδωθεί τόσο στον εγχώριο όσο και στον ξένο τουρίστα ότι αυτή η πολύπλευρη διάσταση ως προς την παροχή ευκαιριών για δραστηριότητες ποικίλων ενδιαφερόντων δύσκολα ανιχνεύεται σε πολλές ακόμη περιοχές του πλανήτη.
Προς αυτή την κατεύθυνση βέβαια, καλούνται να συνδράμουν θετικά όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και παράγοντες που σχετίζονται με την παροχή αλλά και προώθηση του χειμερινού τουριστικού προϊόντος της χώρας μας. Από το ίδιο το κράτος και τους φορείς της Πολιτείας μέχρι και τον τελευταίο ιδιώτη, ο οποίος εισπράττει από τη χειμερινή τουριστική κίνηση στην Ελλάδα κατά τους αντίστοιχους μήνες. Η ανάγκη για εγχώρια στήριξη του χειμερινού τουρισμού καθίσταται ίσως πιο επιτακτική από ποτέ και διάφορες ενέργειες, όπως η δημιουργία ειδικών τουριστικών πακέτων ανά περιοχή-θέρετρο (ακόμα και μέσω της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα), η περαιτέρω διαφήμιση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του χειμερινού τουρισμού στην Ελλάδα, αλλά και η μεγαλύτερη εστίαση σε θέματα παροχής υπηρεσιών και εξυπηρέτησης πελατών κατά το βέλτιστο μπορούν πραγματικά να βελτιώσουν κατά πολύ την εικόνα τόσο των εγχώριων χειμερινών τουριστικών θέρετρων όσο και της χώρας μας ως συνόλου συνεπακόλουθα.
Σαφέστατα, υπάρχουν πολλά βήματα που πρέπει ακόμα να γίνουν για να είμαστε σε θέση να συγκαταλεγόμαστε μεταξύ των κορυφαίων χειμερινών τουριστικών προορισμών διεθνώς -στο βαθμό βέβαια που κάτι τέτοιο είναι πράγματι εφικτό- αλλά είναι γεγονός ότι σαν χώρα μπορούμε ακόμη να επενδύσουμε αρκετά πάνω στο συγκεκριμένο κομμάτι, καθώς αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα σημαντικό όπλο στην οικονομική μας φαρέτρα. Μια «ήρεμη δύναμη» ανάπτυξης!