Θα προχωρήσουμε ποτέ πέραν του Εμφυλίου;

Γράφει ο Μύρων Ζαχαράκης, Μεταπτυχιακός φοιτητής Φιλοσοφίας

Τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα, κάθε άποψη που για κάποιον λόγο προσεγγίζει τον πολιτικό συντηρητισμό, τη Δεξιά και συνδέεται με εθνικό ή θρησκευτικό λόγο, περιθωριοποιείται και στιγματίζεται σχεδόν αμέσως μετά την εμφάνισή της. Στο παρόν άρθρο θέλω να μιλήσω για το ζήτημα της πόλωσης. Φοβάμαι πως μέχρι και σήμερα, στην πολιτική μας ζωή, ζούμε τη συνέχιση του Εμφυλίου με άλλα μέσα. Θα ξεκινήσω με ένα παράδειγμα κάπως ανορθόδοξο, διότι προέρχεται όχι από τον επίσημο πολιτικό στίβο αλλά από το You Tube. Πρόκειται για την περίπτωση της νεαρής youtuber, Αγαθής Χριστιάνας Σαλβάνου. 

Ξεκαθαρίζω αρχικά ότι δεν ταυτίζομαι απαραίτητα με τις απόψεις της συγκεκριμένης youtuber, καθώς σε ορισμένα από όσα έχει πει διαφωνώ κι εγώ. Το πρόβλημα εδώ είναι το δικαίωμα ελεύθερης έκφρασης, το οποίο στην ουσία πλήττεται εμμέσως από συντονισμένες προσπάθειες έκφρασης ψυχολογικής βίας και στιγματισμού. Ας γίνω λίγο πιο συγκεκριμένος. Ένα από τα τελευταία της video διέθετε περίπου χίλια likes και 234 dislikes πριν δύο εβδομάδες, ενώ σήμερα ο αριθμός των likes και των dislikes είναι σχεδόν ίδιος. Τα δημοφιλέστερα σχόλια από κάτω είναι χαρακτηριστικά: ευχές για θάνατο, προσωπικές προσβολές και κάθε λογής απειλές. Και φυσικά, δεν είναι η πρώτη ούτε η τελευταία φορά. Αν προέρχονταν από άτομα με ακραίες σοβινιστικές απόψεις, θα ήταν ίσως κάπως αναμενόμενο. 

Το ιδιαίτερα παράξενο είναι ότι τέτοιου είδους προσβολές προέρχονται πρωτίστως από άτομα με «φεμινιστική» κοσμοθεωρία, που τείνουν να αυτοτοποθετούνται στον «προοδευτικό» και δημοκρατικό χώρο. Πώς γίνεται ένα βίντεο να αποκτά τέτοιες διαστάσεις μέσα σε λίγες μέρες; Ύστερα από άρθρα ή post φεμινιστικών σελίδων, που απαντούν στην ίδια και τους ισχυρισμούς της, ακόλουθοι αυτών των σελίδων (ενδεχομένως και πολλοί έφηβοι) πάνε και της σχολιάζουν σωρηδόν, αποδοκιμάζοντας την Αγαθή με βρισιές. Η ίδια δέχεται καθημερινά μερικές δεκάδες ή και εκατοντάδες υβριστικά μηνύματα. Και καμία ομαδική καταδίκη αυτών των συμπεριφορών από φεμινιστικές σελίδες, που να τονίζουν πως η Αγαθή (και η κάθε «Αγαθή») έχει το δικαίωμα να εκφράζει τις απόψεις της ελεύθερα δίχως να είναι αναγκασμένη να υφίσταται την ομαδική επιθετικότητα του εξαγριωμένου διαδικτυακού όχλου. Αναρωτιέται λοιπόν κανείς: αποτελούν τα βίντεο μιας youtuber τόσο σοβαρή απειλή ώστε να υπάρχει τέτοια αντίδραση; Αν δει κανείς αυτά τα βίντεο, το μόνο που θα δει είναι κάποιες αντιδημοφιλείς συντηρητικές απόψεις χωρίς ίχνος προσβολής ή επιθετικότητας. Αυτό που εντυπωσιάζει εδώ είναι η δυσαναλογία: ψύχραιμη έκφραση απόψεων από τη μια μεριά και σωρεία προσβολών από την άλλη. Μέχρι στιγμής δεν έχω δει καμία φεμινιστική σελίδα να υπερασπίζεται την Αγαθή. Αν και βέβαια διευκρινίζουν πως πρέπει οι απαντήσεις να είναι κόσμιες, οι σελίδες αυτές δεν κάνουν τίποτε άλλο για να τις διατηρήσουν κόσμιες, όπως λόγου χάρη, να καταδικάσουν με κάθε τρόπο οποιαδήποτε προσβολή προς το πρόσωπό της. Το μόνο που υπάρχει είναι έντονη ειρωνεία και υπαινιγμοί για το πόσο η Αγαθή «εκφράζει όλο τον συντηρητισμό και το μίσος του “παλιού κόσμου” που σαπίζει και παρακολουθεί αποσβολωμένος τα γυναικεία κινήματα να χτίζουν νέες συνειδήσεις» («Διεθνής Σοσιαλιστική οργάνωση Ξεκίνημα»), καθώς και «τους τόνους εσωτερικευμένου μισογυνισμού που ξερνάει» («Φεμινιστική Ομάδα Κιλοτίνα»). Και μόνο μια σύγκριση ανάμεσα σε τέτοιες δηλώσεις σε σχέση με τους ήπιους τόνους της Αγαθής, δείχνει αρκετά πράγματα. Φυσικά, το θέμα εδώ δεν είναι αποκλειστικά η συγκεκριμένη youtuber. 

Στην Ελλάδα, κάθε άποψη που για κάποιον λόγο προσεγγίζει τον πολιτικό συντηρητισμό, τη Δεξιά και δείχνει να ασπάζεται εθνικό ή θρησκευτικό λόγο, αντιμετωπίζεται σχεδόν ως κίνδυνος. Σχεδόν κάθε αλλαγή στο πρόγραμμα των σχολικών μαθημάτων συνοδεύεται, ιδίως στα social media, από περιφρόνηση για το μάθημα των Θρησκευτικών και για την Υπουργό Νίκη Κεραμέως, που δείχνει να μη θέλει να τα καταργήσει. Φυσικά, ως πολιτικός, έχει τους δικούς της σκοπούς να (δείχνει ότι) κάνει όσα κάνει. Αυτό δε με απασχολεί εδώ. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι η παραμικρή έκφραση θρησκευτικότητας αρκεί για να χαρακτηριστείς υποτιμητικά ως «θεούσα» ή και κάτι χειρότερο. Ή λοιπόν είμαστε μια χώρα γεμάτη με επίδοξους φασίστες που είναι ανά πάση στιγμή έτοιμοι να καταστρέψουν τα πάντα, όπως δείχνουν να πιστεύουν πολλοί, ή απλώς η εποχή μας επιδίδεται σε ένα (ευτυχώς αναίμακτο) κυνήγι μαγισσών για το ποιος είναι λιγότερο προοδευτικός ή όχι. Ακόμη και σήμερα υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι που επιμένουν να ψηφίζουν αναλόγως με το με ποια πλευρά είχε πολεμήσει ο παππούς τους κατά την εποχή του Εμφυλίου. Διότι, ας το παραδεχτούμε, πίσω από όλες αυτές τις μοντέρνες συζητήσεις για τον φεμινισμό και το white guilt, κρύβεται ο παλιός και γνωστός Εμφύλιος και η τραυματική πόλωση που επέφερε στην ελληνική κοινωνία. Ακόμη δεν έχουμε καταφέρει να συνέλθουμε.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα. Η νεολαία ενός μεγάλου σοσιαλδημοκρατικού κόμματος που μέχρι ενάμισι χρόνο πριν ήταν στην εξουσία και συνεδρίαζε με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση, οργανώνει τον Αύγουστο camping στην περιοχή του Γράμμου, στα ίχνη του ΔΣΕ του Εμφυλίου.  https://www.kathimerini.gr/1089743/article/epikairothta/ellada/camping-ston-grammo-programmatizei-h-neolaia-toy-syriza Πρόσφατα, οκτώ γνωστοί άνθρωποι των γραμμάτων  (μεταξύ των οποίων οι ακαδημαϊκοί Αντώνης Λιάκος και Νίκος Μουζέλης) δήλωσαν πίστη στο γνωστό «ηθικό πλεονέκτημα» της Αριστεράς https://www.efsyn.gr/node/249024 Με λίγα λόγια, άνθρωποι των γραμμάτων εξακολουθούν να υπαινίσσονται, εν έτει 2020, ότι αν ένας άνθρωπος δεν ανήκει στον Αριστερό χώρο, διαθέτει αυτομάτως κάποια ηθική κατωτερότητα, ανεξάρτητα από το ποιόν του χαρακτήρα του. Σαν να είναι η αρετή κάτι που κληρονομούμε από ορισμένους σημαντικούς προγόνους και όχι κάτι που οι ίδιοι με κόπο και προσπάθεια κατακτούμε.  Η ειρωνεία είναι ότι οι περισσότεροι υπέρμαχοι αυτού του ηθικού πλεονεκτήματος είναι και οι πρώτοι που θα το «αφαιρέσουν» από τους άλλους. Όταν λόγου χάρη ο Μίκης Θεοδωράκης συμμετείχε στο συλλαλητήριο για τη συμφωνία των Πρεσπών, καταδικάστηκε από πολλούς από αυτούς ως «ακροδεξιός». Με λίγα λόγια, μοιάζει να υπάρχει ένα ηθικό πλεονέκτημα, το οποίο έφεραν ορισμένες προσωπικότητες σε μια πολιτική παράταξη και παραμένει εκεί, ανεξαρτήτως του τι κάνουν πραγματικά οι άνθρωποι που υποτίθεται ότι το διεκδικούν. https://www.gazzetta.gr/plus/koinwnia/article/1496026/anarhikoi-evalan-mia-pigada-exo-apo-ta-grafeio-toy-kommatos-toy-kasidiari-kai-ekeinos-klotsise-pic Αν χρησιμοποιώ παραδείγματα από την (Άκρα) Αριστερά, το κάνω κυρίως γιατί ο λόγος της διαθέτει σαφώς μεγαλύτερο κύρος στον Τύπο και γενικότερα, στον δημόσιο χώρο. Η Ακροδεξιά όμως, αν και προς το παρόν στο περιθώριο, φαίνεται μάλλον να κερδίζει έδαφος ύστερα από τα γεγονότα με την Τουρκία και το μεταναστευτικό. Πριν λίγες μέρες, η αναρχική συλλογικότητα «Μασόβκα» τοποθέτησε έξω από τα γραφεία πρώην βουλευτή ακροδεξιού κόμματος μια «πηγάδα», με ευθεία αναφορά στη γνωστή σφαγή του Εμφυλίου. Ο πρώην βουλευτής κλώτσησε δημόσια την «πηγάδα», γράφοντας δημόσια «αργόσχολοι, πανίβλακες αναρχικοί για 3′ δεν σας πρόλαβα». Αναρωτιέται κανείς αν σε περίπτωση που τους είχε προλάβει εκείνος, η σύγκρουση θα είχε περιοριστεί στα όρια της λεκτικής αντιπαράθεσης ή όχι. 

Ύστερα από όλα αυτά, αμφιβάλλει ακόμη κανείς ότι η πολιτική μέχρι και σήμερα παραμένει η «συνέχιση του Εμφυλίου με άλλα μέσα»;  Αν αυτά τα μέσα παραμένουν, γενικά ήπια, δηλαδή λεκτικές επιθέσεις και δημόσιες ειρωνείες, δεν ξέρουμε αν αυτό θα συνεχίσει να συμβαίνει. Διότι η πόλωση δε φέρνει παρά περισσότερη πόλωση.

One thought on “Θα προχωρήσουμε ποτέ πέραν του Εμφυλίου;

  • 31/07/2020, 06:22
    Permalink

    Ενα καλο αρθρο. Το οποιο προσπαθει να δωσει μια ολικη προσεγγιση/εξηγηση στο γιατι ζει η Ελληνικη κοινωνια μια πολιτικη πολωση, σε οτι εχει να κανει με την αριστερα κι την δεξια.

    Επιτρεψε μου, να το θεσω απο μια αλλη ματια.

    Το η δεξια εναντιον της αριστερας, ειναι ενας μαδυας ενα προσχημα ενα ψευδες αφηγημα που πλασαραν οι εξωτερικοι παραγοντες στην Ελληνικη κοινωνια πολυ πριν τον ερχομο της μεταπολιτευσης.

    Αριστερα, δεξια ειναι αντιληψεις οι οποιες προρχονται απο την Γαλλικη γενοκτονια – αλλοι το αποκαλουν επανασταση.

    Ειναι η ιδεα της αστικης δημοκρατιας κι το οτι στην Γαλλικη γερουσια της εποχης αναλογα το που καθοταν ο αντιπροσωπος αυτη ηταν κι η ιδεολογικη του ταυτοτητα.

    Στην πραγματικοτητα, το τι κρυβεται πισω απο το αριστερα κι το δεξια ειναι ενα παιχνιδια σε βαρος του πολιτη οπως κανει και η κοκα κολα εναντια του καταναλωτη.
    Δηλαδη.
    Η κοκα κολα ως μια διεθνης εταιρια, βεβαιως δεν παραγει μονο το ενα προιον.
    Για να αυξησει τα κερδη παρουσιαζει κι αλλα προιοντα τα οποια τα διαφημιζει βεβαιως ως δικα της.

    Με μια διαφορα.

    Ενας μερος αυτων των παρομοιων προιοντων – προιοντα του ιδιου ειδους – παρουσιαζονται στην αγορα ως ΑΝΤΑΓΩΝΊΣΤΗΚΑ της ιδιας της κοκα κολας – ενδιαφερον. Και η εταιρια που τα παρουσαιζει εινιαι – ενα κανεις το ψαξει – ΘΥΓΑΤΡΙΚΗ της ιδιας της κοκα κολας !

    Μαλιστα ΚΑΛΙΕΡΓΕΙΤΑΙ διαφημιζοντας το δηθεν ανταγωνιστικο προιον κι μια αναλογη λεκτικη η οπια δεινει εμφαση στο ποσο καλυττερο κι πιο απολαυστικο ειναι το ΔΗΘΕΝ ανταγωνιστικο αυτο προιον σε συγκριση με το κυριο προιον της κοκα κολας.
    Γιατι αυτη η πραξη;;

    Μα για ενα απλο λογο.

    Διοτι ετσι δημιουργειται – εν κρυφο – και μια ΑΛΛΗ δημογραφικη πελατεια, η οποια ασυνειδητα κι σε πληρες ληθη οι πελατες πιστευουν πως εχουν βρει την θεση τους, το προιον που τους εκφραζει μεσα στην ΔΗΘΕΝ κι κατασκευασμενη μαχη των αναψυκτικων.

    Να λοιπον η πραγκατικη αιτια της υπαρξης, αριστερας κι δεξιας.

    Για να δουμε ποσο ισχυει η θεση το οτι η αριστερα κι η δεξια ειναι κατασκευαμσενα προιοντα απο τον ΙΔΙΟ παραγωγο, το μονο που εχουμε να κανουμε ειναι να βρουμε τα ΚΟΙΝΑ σημεια τους.
    Προσοχη, κοινα σημεια ως προς της ΟΥΣΙΑ οχι το τι δειχνουν οι λεπτομεριες.

    Λοιπον εδω στην Ελλαδα της φαιδρας πορτοκαλεας.

    ΠΟΙΑ ειναι τα κοινα σημεια- εαν εχουμε για παραδειγμα το δικο μας πολιτειακο συστημα – μεταξυ αριστερας κι δεξιας – ΑΣΧΕΤΩΣ χρωματος κι ονοματος;;

    – και οι δυο ειναι ταγμενοι σε μια ΔΙΕΘΝΙΣΤΙΚΗ αντιληψη ως προς το Ελληνικο Εθνος κι την Ελληνικη κοινωνια.
    – και οι δυο παραταξεις ασκουν ΕΘΝΟΜΗΔΕΝΙΣΜΟ πανω στις αρχες τις Ελληνικης παιδειας
    – και οι δυο παραταξεις ειναι πιστες στην εισβολη αλλοδαπων κι στην θεωρια των ανοιχτων συνορων
    -και οι δυο εχουν μια αντιληψη νασιζομενη στην παγκοσμιοποιηση ως προς την θεση της Ελλαδος και μαχονται την ιδεα του Εθνους κρατους (οι δεξιοι μεσω του φιλελευθερισμου του διεθνους κεφαλαιου και οι αριστεροι μεσω του ουμανισμου του διεθνη εργατο-προλεταριο)
    -και οι δυο δινουν εμφαση κι αξια σε μια αλλη κοινωνικη νορμα αυτη των ατομικων δικαιωματων τα οποια πρεπει να ισοσκελιστουν – εαν οχι ακομα κι να υπερβουν – τα δικαιωματα του συνολου κι του κοινουν αγαθου
    -και οι δυο υποτιμουν κι υποβαθμιζουν ειδικα στο δημοσιο οτι εχει να κανει με Εθνικες παραδοσεις, με Εθνικα ηθη κι εθιμα, με Εθνικη ιστορια με πατροπαραδοτες αξιες κι αρχες κι επιλεγουν την ΔΗΘΕΝ ισοτητα των πολιτισμων

    αυτα τα λιγα ……

    Οσο για την κα/δς Χ Αγαθη, εδω δεν χρειαζεται πολυ σκεψη.

    Τι εκανε το τερας του γιατρου Φρανκεσταην, στον ιδιο τον δημιουργο του;;;
    Δηλαδη, ο φεμινισμος τι ηταν οταν πρωτο βγηκε στους δρομους;;
    Τι ειναι τωρα ο φεμινισμος;;
    ΠΟΙΟΙ κι ΓΙΑΤΙ δημιουργησαν αυτο το κινημα – κυριως – με ΠΟΙΟΝ σκοπο;;

    Εαν κανεις ψαξει, να βρει μια απατνηση εστω σε μια απο τις επανω ρητορικες ερωτησεις θα βρει το ΚΕΦΑΛΑΙΟ να βαζει την υπογραφη του φαρδια πλατια στην ιδρυση αυτης της οργανωσης!!

    Οταν ενα κινημα, οργανωση εχει λαβει μεταφυσικες εκτασης στην συνειδηση μιας κοινωνιας, οταν ακους ενα πολιτικο κομμα, μια ιδεολογια να ΔΗΛΩΝΕΙ ανεκδιηγητα, πως εχει το παπικο αλαθητο, τοτε καταλαβαινεις πως παμε σε λημερια της Β. Κορεας κι του αγαπητου Κιμ Γιονγκ Ουν.

    Και εδω ειναι το κερασακι της τουρτας. Ο φανατισμος ΠΑΝΤΑ προερχεται απο εκεινους που εχουν πιστει, πως εχουν το ηθικο αλαθητο το παπικο δικαιο, οτι εχουν οριστει ως αντιπρωσοποι ενος θεου μιας ανωτερης ηθικης αξιας αρα, για να επικρατισει αυτη η ανωτερη αξια ΠΡΕΠΕΙ να επιβληθουν σε εκεινους που δεν συμφωνουν.

    αυτα τα λιγα, γιατι κουρασα τον ευταον μου…..

    Σχολιάστε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.