Οι πολυσυζητημένες μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία και οι συνέπειες τους
Γράφει ο Άγγελος Σινόπουλος, Μαθηματικός και Οικονομολόγος
Βρισκόμαστε μόλις στις αρχές του 2024 μέσα σ’έναν απίθανο πανζουρλισμό. Νομοσχέδια για την ένταξη λαθρομεταναστών στην Ελλάδα, τρακτέρ στους δρόμους , γάμος ομοφυλοφιλικών ζευγαριών και ένταξη ιδιωτικών πανεπιστημίων στην παιδεία. Και όλα αυτά διαδραματίζονται περίπου την ίδια χρονική περίοδο.
Στη σημερινή μου αναφορά, θα επιδιώξω να κάνω μια συγκεκριμενοποιημένη ανάλυση για το νέο θέμα που αφορά την εκπαίδευση μιας και ένα μέρος της επαγγελματικής μου δράσης είναι τα μαθηματικά
Ειναι αδιάσειστο γεγονός πως η Ελλάδα πρέπει να ακολουθεί τα βήματα του Δυτικού κόσμου. Είναι εξίσου αληθές και ρεαλιστικό , μια πιο φιλελεύθερη κυβέρνηση να αποσκοπεί συνολικώς στην ιδιωτική πρωτοβουλία (άσχετα αν τα τελευταία χρόνια γίνεται χορός μη φιλελεύθερων επιδομάτων). Ακόμα, πολλοί νέοι σπουδάζουν σε ξένες χώρες, κυρίως γιατί δεν κατορθώνουν να πετύχουν αθροιστικώς τα μόρια που απαιτούνται. Σε γενικές γραμμές, υπάρχουν αιτίες και μάλιστα σοβαρές που θεωρητικώς θα είχαν τη δυνατότητα εφαρμογής μιας τέτοιου είδους εκπαίδευσης. Άλλωστε, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, κανένας φίλος του Κέντρου έως της Δεξιάς δεν είναι αρνητικός σε μια τέτοια δράση.
Όμως αυτή είναι μια όψη του νομίσματος.
Πρώτα απ’όλα, ήδη η δημόσια εκπαίδευση και ο καθοριστικός παράγοντας για την ένταξη στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ( το Λύκειο) έχει παντελώς διασυρθεί. Οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται μακριά από τη μόνιμη κατοικία τους, δεν μπορούν αξιοπρεπώς να ανταπεξέλθουν στα οικονομικά ζητήματα που τους αφορούν για την επιβίωση τους με τέτοια ακρίβεια και υπέρογκα ποσά ενοικίων. Επίσης, γίνεται ειδική αναφορά στην αποπεράτωση του θεσμού των Πανελληνίων εξετάσεων και την εισαγωγή σε πανεπιστήμιο με τον τρόπο του απολυτηρίου. Και επειδή το σύστημα της Ελλάδας δε λειτουργεί ορθά, πολλοί γονείς θα πλησιάσουν τους καθηγητές σχολείων με υστερόβουλες ιδέες και πράξεις που φυσικά είναι παράνομες και θα δημιουργήσουν κλίμα διχόνοιας ακόμα και μεταξύ των ανήλικων μαθητών
Πέραν του προαναφερθέντος, θα ήταν πολύ σημαντικό να επικεντρωθούμε σε μια άλλη διάσταση της τριτοβάθμιας παιδείας. Πολλά ιδρύματα πιθανότατα θα κλείσουν (όπως αυτό της ιδιαιτέρας πατρίδας μου Αμαλιάδας) , θα ερημώσουν πόλεις, δεν θα κινείται το χρήμα με αποτέλεσμα την πλήρη υποβάθμιση δεκάδων περιοχών σε όλα την χώρα. Είναι θορυβώδη τα διαδραματισμένα στο θέμα της παιδείας γιατί πέραν της (ενδεχομένως) απόκτησης ακαδημαϊκού τίτλου επι πλήρωμη, ποικίλες πόλεις μένουν στο περιθώριο χωρίς φοιτητόκοσμό που δίνει τεράστια ενεργητική και οικονομική ώθηση, Με μια φράση, πως θα εγκαθιδρύσουμε ιδιωτική τριτοβάθμεια εκπαίδευση αν δεν μπορούμε να μορφοποιήσουμε ιδανικά την υπάρχουσα δημόσια; Δεν πιστεύω ότι ο λεγόμενος “ανταγωνισμός” θα κάνει το δημόσιο κομμάτι πιο ανθεκτικό. Αντιθέτως, πολλοί νέοι από την Αθήνα για παράδειγμα (που αποτελείται από το μισό πληθυσμό της χώρας) ακολουθώντας το δρόμο της επαρχίας, πιθανότατα θα προτιμήσουν να μείνουν στην πόλη τους και να ενταχθούν σε ιδιωτικό ίδρυμα
Κάτι που θα ήθελα να προσθέσω αναφορικά με την επιλογή των εκπαιδευτικών. Το αδιαμφησβήτητο πεπραγμένο της πρόσληψης ανθρώπων με κριτήρια όπως μεταπτυχιακά από ξένα πανεπιστήμια χωρίς κάποιο όφελος στην επιστήμη που διδάσκει ο καθηγητής, την προσμέτρηση μορίων για πιστοποιήσεις ξένων γλωσσών αποτελούν μη αληθοφανή μέτρα αξιολόγησης της ικανότητας κάποιου να διδάξει ενδελεχώς και να λειτουργήσει ως μέντορας στα νέα τα παιδιά
Όπως και προείπαμε, η κατάσταση δεν είναι ούτε άσπρο/μαύρο ούτε απλοϊκή. Απαιτούνται περαιτέρω μέτρα , διερεύνηση και ανάλυση για την ομαλή μετάβαση στο επόμενο φιλελεύθερο βήμα. Αλλά ακόμα και αν γίνει με λογική και ορθότητα κάτι τέτοιο, υπάρχουν ακόμα πολλά ζητήματα που η κυβέρνηση πρέπει να ρυθμίσει αν θέλει να μείνει άνετη και αξιέπαινη στην εξουσία τηρώντας τις προεκλογικές της δεσμεύσεις στα οικονομικά θέματα (πανδαιμόνιο επιδομάτων και άμεση τεκμαρτή φορολογία μάλιστα(!!) λίγο πριν τα Χριστούγεννα)