Το προλαμβάνειν κρείττον εστί του θεραπεύειν

Γράφει ο Γεώργιος – Παύλος Σταματόπουλος, Απόφοιτος Νομικής Αθήνας

Στη πολιτική ζωή, η επιπολαιότητα ή η απερισκεψία είναι χειρότερη από τη κακή πρόθεση. Κάτι παραπάνω ήξερε ο υπουργός εξωτερικών του Ναπολέοντα, που συμπύκνωσε σε μια φράση – κλασσικό παράδειγμα παραδοξολογίας, όλη την ουσία “Μεγαλειότατε, αυτό που έγινε δεν είναι έγκλημα, είναι λάθος!” όταν ο τελευταίος πληροφορήθηκε τη δολοφονία ευγενών, αντιπάλων του καθεστώτος.

Τα λάθη στη πολιτική ζωή, μερικές φορές, είναι κάτι παραπάνω από εγκλήματα , γιατί οι επιπτώσεις τους εκτείνονται σε πολλά πεδία και επίπεδα της κοινωνίας.

Αν ζητήσουν συγνώμη όμως οι πολιτικοί; Αν αναγνωρίσουν το λάθος τους και νιώσουν την ανάγκη να απολογηθούν;

Ως λανθασμένη χαρακτήρισε τη δήλωση του ότι “δε θυμάται να πέθανε κανείς από μολότοφ” ο βουλευτής, μετά από έντονες αντιδράσεις που προκλήθηκαν . Την ίδια στιγμή υποψήφια ευρωβουλευτής χαρακτήρισε “γλωσσικό ατόπημα” παλαιότερη ανάρτηση στο Twitter για τα θύματα της 17Ν , για την οποία τόνισε πως από τότε είχε ζητήσει δημόσια συγνώμη.

Συγνώμη για τις δηλώσεις του σχετικά με το Μπενίτο Μουσολίνι, μετά τη θύελλα αντιδράσεων που ξεσήκωσαν, ζήτησε και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Η λέξη “συγγνώμη” είναι σύνθετη συν + γνώμη(γιγνώσκω), με άλλα λόγια απολογούμαι για μια λεχθείσα άποψή μου. Οι γνώμες όμως εξ ορισμού δεν είναι ατοπήματα. Συνεπώς γιατί ζητούν συγνώμη και τι συγνώμη είναι αυτή; Εύκολη, άκοπη , απ’ αυτές που δεν εννοούμε και σαν υποχρέωση συλλαβίζουμε, τυπική, σαν να θέλουμε να ξεφορτωθούμε κάποιον και να προχωρήσουμε στη πολιτική;

Ή αντίθετα, στοιχειώδης, ειλικρινής, γιατί κάτι ξέχασαν, κάτι άλλο είχαν στο μυαλό τους , ήταν λάθος οι λέξεις που διατυπώθηκαν, ήταν στιγμιαίο λάθος ,συμμετείχαν στη συζήτηση με πάθος;

Τελικά ίσως είναι προτιμότερο, ένεκα δημοσίου συμφέροντος, αντί να ζητήσουν συγγνώμη για τη γνώμη, ορισμένες απόψεις να μη δημοσιοποιούνται , ειδικά όταν οι γνώμες ακούγονται από χείλη πολιτικών. Ας αναλογιστούμε τη εύστοχη φράση του Ιπποκράτη “Ασφάλεια εστί το προνοείν και προλαμβάνειν, το δε προνοείν και προλαμβάνειν κρείττον εστί του θεραπεύειν”.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.