Οι «αρμοί της εξουσίας» και η δευτέρα πολιτική παρουσία του Αλέξη Τσίπρα

Γράφει ο Βασίλης Βρανάς, Θεολόγος – Διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και τ. Επισκέπτης Ερευνητής στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

Με ενδιαφέρον έκατσα να παρακολουθήσω τα επτά βίντεο που έδωσε στη δημοσιότητα το Σάββατο το βράδυ ο ΣΥΡΙΖΑ. Πρόκειται για μια σειρά από βίντεο τα οποία φέρουν τον κεντρικό τίτλο: «7 μήνες κυβέρνηση ΝΔ: Η απάτη των “Άριστων” αποκαλύπτεται. Οι δε υπότιτλοι εκάστου βίντεο είναι χαρακτηριστικοί:

Πρώτοι με διαφθορά
Ήταν κάποτε ένας μισθός
Ο Πρωθυπουργός λείπει ταξίδι για δουλειές
Κοινωνικό κράτος: Κατεδαφιζόμεθα
Νιώθεις ασφαλής τώρα;
Για ψυκτικός καλός είσαι;
Εσύ το πίστεψες;

Τα βίντεο είναι συμπληρωματικό υλικό της επικοινωνιακής καμπάνιας του ΣΥΡΙΖΑ στο πλαίσιο της ομιλίας που έκανε το Σάββατο ο Αλέξης Τσίπρας, σε πολιτική εκδήλωση του κόμματός του στο Παλαιό Φάληρο και η οποία είχε θέμα: «7 μήνες κυβέρνηση ΝΔ: Η απάτη των “Άριστων” αποκαλύπτεται. Τι το ιδιαίτερο όμως είχε αυτή η ομιλία και γιατί είναι αξία λόγου;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Λίγες ημέρες πριν την ομιλία του Αλέξη Τσίπρα, μαθαίνουμε από δήλωση του Περιφερειάρχη Αττικής ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει γεμίσει τους δρόμους με αφίσες της εκδήλωσης, γεγονός το οποίο απαγορεύεται από τον νόμο! Αποτέλεσμα της πράξης αυτής ήταν να προσαχθούν στο αστυνομικό τμήμα οι αφισοκολλητές (αφέθηκαν ελεύθεροι λίγο μετά) και οι υπάλληλοι της Περιφέρειας να αναλάβουν τον καθαρισμό του δρόμου από τις αφίσες.

Προσωπικά, από το περιστατικό αυτό έμαθα ότι θα γινόταν η συγκεκριμένη εκδήλωση και μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ που πριν λίγους μήνες είχε δεχτεί αρνητική κριτική, για αντίστοιχη αφισοκόλληση, όχι μόνο επανέλαβε την παράνομη αυτή πράξη, αλλά ξέχασε εντελώς την οικολογική συνείδηση την οποία ισχυρίζεται πως έχει…

Στο δια ταύτα: Η εκδήλωση που οργάνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ, αρχής γενομένης από την αφισοκόλληση, ως και την τηλεοπτική κάλυψη της ομιλίας Τσίπρα, ήταν σαν να βλέπουμε προεκλογική καμπάνια -πράγμα αλλόκοτο, αν αναλογιστούμε ότι πριν λίγους μήνες είχαμε εκλογές. Το πλήθος του κόσμου ήταν τοποθετημένο σωστά, ώστε να φαίνεται μαζική η προσέλευση, η βιντεοσκόπηση της εκδήλωσης έγινε με πολλαπλές κάμερες (σε αέρα και έδαφος) και ένα video wall δέσποζε πίσω από τον ομιλητή.

Η λογική της προεκλογικής καμπάνιας φαίνεται και από τα επτά (!) βίντεο που επέλεξε να λανσάρει ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν πρόκειται για απλά βίντεο, καθημερινών αναρτήσεων στα social media, αλλά πρόκειται για βίντεο μέσης διαρκείας 5 λεπτών, όπου έχουν μια κεντρική αφηγήτρια να μιλάει και να περιγράφει τις θεματικές που αναφέρθηκαν παραπάνω.

Άραγε, γιατί τόση σπατάλη ενέργειας και κυρίως χρημάτων, από την πλευρά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης; Ο ΣΥΡΙΖΑ πριν λίγους μήνες ηττήθηκε εκλογικά τόσο στις κάλπες της αυτοδιοίκησης όσο και στις κάλπες των ευροεκλογών και των εθνικών εκλογών. Τι εξυπηρετεί πολιτικά το στήσιμο μια καμπάνιας με όρους προεκλογικής εκστρατείας;

Η μόνη λογική εξήγηση είναι πως η φιέστα του Σαββάτου δεν στήθηκε για να αποκαλυφθούν τα λάθη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, αλλά για το εσωτερικό ακροατήριο του ΣΥΡΙΖΑ. Μετά τις απανωτές ήττες που γνώρισε το κόμμα είναι επιτακτική ανάγκη να νιώσουν οι ψηφοφόροι του κόμματος ότι ο ΣΥΡΙΖΑ παραμένει κόμμα εξουσίας και κατά πάσα πιθανότητα, εκτίμησαν στην Κουμουνδούρου ότι είναι καλό να κρατήσουν τη συσπείρωση του κόμματος σε υψηλά επίπεδα, σε περίπτωση που ο Μητσοτάκης πάει να τους αιφνιδιάσει με πρόωρες εκλογές. Το φάντασμα της απλή αναλογικής εξάλλου είναι στην άκρη του μυαλού όλων των κομμάτων.

Ενδεχομένως να είναι και μια απόπειρα του ΣΥΡΙΖΑ να επανασυστήσει στον κόσμο το κόμμα, να διευρύνει την ιδεολογική του βάση και να πετύχει την κρυφή του επιθυμία, να φύγει από το φάσμα της Αριστεράς και να μετατραπεί σε ένα κεντροαριστερό κόμμα -διάδοχο του ΠΑΣΟΚ. Δεδομένου επίσης ότι η καμπάνια «iSYRIZA» δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, μάλλον η ομάδα στρατηγικής του κόμματος σκέφτηκε να δοκιμάσει άλλους τρόπους.

Σε κάθε περίπτωση, όσο εύλογα κι αν ακούγονται τα παραπάνω, η προσωπική μου εκτίμηση είναι πως ο βαθύτερος λόγος που ο ΣΥΡΙΖΑ ξόδεψε αδικαιολόγητο χρόνο και χρήμα σε μια προεκλογικού τύπου εκδήλωση είναι ένας: η διατήρηση του Αλέξη Τσίπρα στην ηγεσία του κόμματος.

Ο Τσίπρας βρίσκεται στην ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ 12 ολόκληρα χρόνια (σ.σ. από το 2008 ως Πρόεδρος του Συνασπισμού έως σήμερα), έχει δεχτεί απανωτές εκλογικές ήττες, σε σύντομο χρονικό διάστημα, έχει υποστεί την αναπόφευκτη φθορά της εξουσίας (ως Πρωθυπουργός) και κυρίως έχει γίνει η αιτία -μετά την υπογραφή του τρίτου μνημονίου- να χαθεί οριστικά το λεγόμενο «ηθικό πλεονέκτημα της αριστεράς». Είναι επιτακτική ανάγκη λοιπόν, η ομάδα Τσίπρα να βρει τρόπους να διατηρηθεί στην ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ.

Δυστυχώς για αυτούς όμως, το πολιτικό κεφάλαιο του Αλέξη Τσίπρα είχε συρρικνωθεί σε τέτοιο βαθμό που η ομάδα επικοινωνίας του αναγκάζεται να τραβήξει -πάλι- το χαρτί του: «40 χρόνια φάγανε»… Επέστρεψαν οι ατάκες για το ξεπούλημα της πατρίδας, τα παιδιά που λιποθυμούν στα σχολεία κλπ. Ξεχνούν, μάλλον, οι σύμβουλοι του τ. Πρωθυπουργού ότι με αυτή τη ρητορική τον έστειλαν πρόωρα στις κάλπες και τελικά ηττήθηκαν κατά κράτος.

Στο τέλος της ημέρας, όλο το σόου του Σαββάτου στήθηκε όχι για να ασκηθεί αντιπολιτευτικός λόγος στη Νέα Δημοκρατία, αλλά για να διατηρήσει το λαβωμένο ηγετικό του προφίλ ο Αλέξης Τσίπρας.

Στο πλαίσιο αυτής της επικοινωνιακής προσπάθειας ακούστηκε τις προάλλες και η ατάκα περί των «αρμών της εξουσίας» που ούτε λίγο ούτε πολύ ήταν το τυράκι του Τσίπρα πως αν σταθείς δίπλα του θα σε κάνει κοινωνό του «2η φορά Αριστερά», όταν (και αν) γίνει η δευτέρα πολιτική του παρουσία…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.