Το Ελληνικό επενδυτικό δράμα, σε πέντε πράξεις (Μέρος Α’)

Γράφει ο  Ελευθέριος Μαστρογιάννης, Φοιτητής Νομικής

Γύρισαν από τις διακοπές τους οι σωτήρες μας, και πάνε σε νέες περιπέτειες. Στην ΔΕΘ πήγαν με αφήγημα επενδύσεων. Ο Αλέξης Τσίπρας, έταξε 800 νέες επενδύσεις, αξίας 2 δις ευρώ, στα πλαίσια του αναπτυξιακού νόμου, νέες συμβάσεις του Δημοσίου αξίας 635 εκατ. Ευρώ και ένα πλήρες πακέτο «κοινωνικών παροχών» (ήτοι επιδόματα). Την ίδια ώρα που η Κυβέρνησή του, έχει φτάσει μισό βήμα πριν από το να διώξει τις επενδύσεις σε Σκουριές, Ελληνικό και Κάρυστο (έργο για την εγκατάσταση ανεμογεννήτριων σε προνομιακή για την αιολική ενέργεια περιοχή, αξίας 1 δις ευρώ). Ως εκ τούτου θα ήταν χρήσιμο να κάνουμε ένα αφιέρωμα-ανασκόπηση σε αυτόν τον τομέα της Κυβερνητικής πολιτικής, για να θυμηθούμε καλύτερα τη σχέση της Κυβέρνησης Συριζα-Ανελ (και της ιδεολογίας του σοσιαλισμού/κομμουνισμού που εκφράζει) με τις επενδύσεις.

Πέντε επενδύσεις· Και δη, μόνο στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής, δείχνουν τις θεμελιώδεις παθογένειες της σύγχρονης, εμποτισμένης στον «παπανδρεϊσμό», ελληνικής κοινωνίας: Νήσος Φλέβες, Φαληρικό Δέλτα, Αστέρας Βουλιαγμένης, Λιπάσματα Δραπετσώνας, Ελληνικό.

Ας ξεκινήσουμε με την πιο πρόσφατη, ομολογουμένως, ευπρόσδεκτη προσθήκη στη λίστα, την νήσο Φλέβες. Πρόκειται για νησίδα, αποτελούσα παλαιότερα «ναυτικό οχυρό», που έχει εδώ και αρκετά χρόνια αποχαρακτηριστεί και πλέον έχει ενταχθεί στην ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. (Υπηρεσία Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων). Σε δημοσίευμα της διαδυκτιακής έκδοσης της Ναυτεμπορικής στις 18 Απριλίου 2017, η εφημερίδα αναφέρει ότι Άραβες επενδυτές ενδιαφέρονται να φτιάξουν στο νησί 470 πολυτελείς κατοικίες, 4 ξενοδοχειακά θέρετρα χωρητικότητας 450 δωματίων, ένα water park, μαρίνα, γήπεδο golf, υποθαλάσσιο πάρκο, τεχνητή λίμνη και private table casino. Οι θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή θα υπερβαίνουν τις 12.000 και κατά την λειτουργία του στις εγκαταστάσεις του θα απασχολούνται 2.000 εργαζόμενοι. Ο ΥΠΕΘΑ Πάνος Καμμένος, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτού της ΝΔ κ. Αθανασίου Δαβάκη, μίλησε για αξία επένδυσης 3,6 δις ευρώ, 100 εκατ. ευρώ ενοίκιο και μερίδιο στα κέρδη από την λειτουργία του έργου (χρήματα τα οποία θα πηγαίνουν στο πολεμικό ναυτικό), χωρίς να υπολογίζονται οι φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές προς το Κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία, αντίστοιχα.

Όλα λοιπόν θα έβαιναν πολύ θετικά, αν δεν επρόκειτο απλώς για τις προθέσεις των Αράβων επενδυτών, που η Κυβέρνηση δεν φαίνεται και πολύ διατεθειμένη να υλοποιήσει. Πέρασαν επτά μήνες από την υπογραφή του MoU με τους επενδυτές, και δεν έχει κάνει το παραμικρό για να προχωρήσει, ούτε στην τροποποίηση του ρυθμιστικού πολεοδομικού σχεδίου της Αθήνας, ούτε στον έλεγχο των σχεδίων, προκειμένου αυτά να λάβουν την απαραίτητη έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο, ώστε στην συνέχεια να πάνε στην Βουλή προς έγκριση (και από αυτή…!). Αντίθετα, περιορίζεται μόνο στο να διαβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται να υπάρξει πώληση της νήσου, αλλά μακροχρόνια μίσθωση (έμαθαν και το leasing στο Μαξίμου!). Δλδ, ευτυχώς που οι Άραβες επενδυτές είναι διατεθειμένοι να «χτίσουν» 3,6 δις σε έκταση που δεν τους ανήκει! Κοινώς, ο Υπουργός είναι περισσότερο απασχολημένος με το ποια στρατιωτικά jacket θα φορεθούν από τον Ελληνικό Στρατό αυτήν την σεζόν, παρά με ένα έργο που θα τονώσει τις κατακρεουργημένες αμυντικές δαπάνες της Χώρας!!!

Επόμενη «επένδυση» στην λίστα, το Φαληρικό Δέλτα. Χωματερή για μπάζα όταν χτίζονταν οι πολυκατοικίες του ’70, διαρκής παράγοντας πρόκλησης πλημμυρών για Μοσχάτο, Ταύρο και Καλλιθέα, πρόκειται για μία παραθαλάσσια έκταση 700km2, πολύ κοντά στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και το κέντρο της Πρωτεύουσας.

Η Αξιοποίηση της δρομολογήθηκε από τον Αντώνη Σαμαρά. Μετά την ανάληψη της εξουσίας από τους Συριζαίους, με το έργο ασχολήθηκε η Ρένα Δούρου, η οποία ως φαίνεται, θεώρησε ως καλύτερη δυνατή αξιοποίηση την δημιουργία πάρκου, αντιπλημμυρικών έργων και την μετατόπιση της Ποσειδώνος κατά 90 μέτρα! Πρωτοφανώς για τα ελληνικά χρονικά, δεν παρουσιάστηκε καμία γραφειοκρατική αγκύλωση (σφετέρα επένδυση γαρ). Βέβαια, για να μην είμαστε άδικοι, ακόμα και στην ανάπλαση που προχωρούσε η δική τους Περιφερειάρχης, οι Συριζαίοι είχαν εσωτερικά προβλήματα, με τον τότε Υπ. Δικαιοσύνης κ. Ν. Παρασκευόπουλο, να θέλει να χρησιμοποιήσει τα υπάρχοντα κτίρια ως δικαστήρια, πράγμα όμως που τελικά απεφεύχθη. Φυσικά, η χρηματοδότηση του κόστους του έργου θα γίνει με κονδύλια προερχόμενα από το ΕΣΠΑ και τα ταμεία της Περιφέρειας. Ομολογουμένως η συνταγή κρατικές δαπάνες και ευρωπαϊκές επιδοτήσεις τους είναι οικεία (την κληρονόμησαν από τους πολιτικούς τους προγόνους…).

Ας αντιπαραβάλλουμε τώρα αυτήν την «επένδυση» των 230, πληρωμένων από το Δημόσιο, εκατομμυρίων ευρώ, των 70 εργαζομένων και της έκτασης των 700 km2 με μία άλλη μερικά χιλιόμετρα νοτιότερα. Ο νέος Αστέρας Βουλιαγμένης, πλήρως εναρμονισμένος με την ιστορία του, θα περιλαμβάνει: τα ανακαινισμένα ξενοδοχεία «Ναυσικά» και «Αρίων» (τα οποία ως φαίνεται θα φέρουν την διεθνούς εγνωσμένου κύρους αλυσίδα Four Seasons στην Ελλάδα), 13 πολυτελείς κατοικίες, 58 bungalows, μία αναβαθμισμένη παραλία και μαρίνα διεθνών προδιαγραφών. Επίσης διατηρούνται πλήρως οι χώροι πρασίνου, και μαζί με το νέο πάρκο αναψυχής, αυξάνονται κατά 25km2, αποδεικνύοντας περίτρανα ότι τα δίπολα «πάρκα ή επενδύσεις» είναι αίολα και κακόβουλα. Διότι κανείς ναι μεν, δεν υποστηρίζει ότι δεν είναι χρήσιμα τα αντιπλημμυρικά έργα (και στο Ελληνικό προβλέπονται τέτοια έργα) και οι χώροι πρασίνου, είναι όμως τουλάχιστον στενόμυαλοι, μάλλον δε εγκάθετοι, όσοι προβάλλουν την αποκλειστικότητα αυτών κόντρα σε κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια!

Αντίθετα με την προαναφερθείσα ανάπλαση, η περί ης ο λόγος επένδυση υλοποιείται με ιδιωτικά κεφάλαια ύψους 600 εκατ. ευρώ, σε αυτή θα απασχοληθούν 1000 και πλέον εργαζόμενοι, θα αποφέρει πραγματικά έσοδα στο Κράτος και στα ασφαλιστικά ταμεία και θα αναβαθμίσει σημαντικά την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος της Πρωτεύουσας. Όλα αυτά στην μισή συγκριτικά έκταση (300 km2 για να αναφέρουμε και το αστείο του πράγματος)·

Και όλα αυτά έγιναν εφικτά διότι ευτυχώς πριν ανέλθουν στην εξουσία οι κομμουνιστές που μας κυβερνούν, η Κυβέρνηση Σαμαρά είχε ολοκληρωσει το διαγωνισμό και συνεπώς είχε ήδη επιλεγεί το σχέδιο ανάπτυξης της έκτασης. Έκτοτε τα περιθώρια επέμβασης των Συριζανέλ ήταν μηδαμινά, αφού, αφ’ ενός οι διαρκείς διαπραγματεύσεις τους εν τέλει κατέληγαν σε μνημονιακές υποχρεώσεις να σεβαστούν τα συμπεφωνημένα και να προχωρήσουν απρόσκοπτα οι επενδύσεις, και αφ’ ετέρου, τον κύριο λόγο τον είχε η Εθνική τράπεζα στην οποία ανήκε το μεγαλύτερο μέρος του ακινήτου. Οι διαφωνίες που εξέφρασε το ΣτΕ όσον αφορά τον αριθμό των νέων κατοικιών, ξεπεράστηκαν αμέσως, με την κατάθεση τροποποιητικού πλάνου οικιστικής ανάπτυξης από την πλευρά των επενδυτών. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2018, ενώ η ανάπλαση του Φαληρικού Δέλτα (που η Περιφέρεια λέει σχεδόν ένα χρόνο ότι είναι έτοιμη να ξεκινήσει) δεν έχει ξεκινήσει ακόμα.

Τέταρτη επένδυση στη λίστα, είναι αυτή της περιοχής των Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα. Κάποτε ακμάζουσα βιομηχανική περιοχή, εδώ και πολλά χρόνια παραπαίει, αποτελώντας μία μόνιμη υπενθύμιση της οικονομικής παρακμής και της ανεργίας που μαστίζει τον Πειραιά και τις Δυτικές Συνοικίες της πόλεως. Είχαν ανακύψει κατά καιρούς πολλές ιδέες για την αξιοποίησή της, όντας όμως επιφανειακές και ανοργάνωτες (όπως όλη η χώρα τα τελευταία 40 χρόνια), δεν ευδοκίμησαν. Μέχρι που το 2014, ο ιθύνων νους πίσω από το εγχείρημα της δημιουργίας πίστας Formula1 στην Ελλάδα, ο κ. Αθανάσιος Παπαθεοδώρου, ίδρυσε την εταιρεία DielpisFormula1 και διεκδίκησε επιτυχώς για λογαριασμό της χώρας μας από την FIA (Federation International d’Automobile) την άδεια για την κατασκευή της πίστας. Μετά από ενδελεχή έρευνα, κρίθηκε ότι η περιοχή των λιπασμάτων είναι η πλέον κατάλληλη για την εγκατάσταση της πίστας. Μέσα στον αστικό ιστό, με το 70% της απαραίτητης οδοποιίας να υφίσταται ήδη, ακριβώς μπροστά στο λιμάνι του Πειραιά των 2,5 εκατ. τουριστών κρουαζιέρας και των 21 εκατ. επιβατών συνολικά. Πρόκειται για μία περιοχή που σήμερα, πριν οι τουρίστες φύγουν για τα νησιά, το κέντρο ή το αεροδρόμιο, η πρώτη εικόνα που αντικρίζουν είναι αυτή της εγκατάλειψης· Και που οι άνεργοι της Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης της θα μπορούσαν να εργαστούν στην κατασκευή του έργου όντας πολύτιμο εξειδικευμένο προσωπικό.

Με βάση τα σχέδια, η επένδυση εκτός από το επιπλέον 30% οδοποιίας που απαιτείται για την πίστα, περιλαμβάνει σύμφωνα με δημοσίευμα της Handelsblatt (02/09/2014): δύο ξενοδοχεία πέντε αστέρων, μαρίνα, χώρους για εμπορική χρήση, συνεδριακούς χώρους, θεατρική σκηνή, χοροθέατρο, Μουσείο Ελληνικής Μυθολογίας, Gallery έργων τέχνης, Πάρκο, χώρο στάθμευσης, ελικοδρόμια, υδροδιαδρόμους και πίστα μικρότερων προδιαγραφών για λειτουργία όλον τον χρόνο. Το κόστος της κυμαίνεται στα 800 εκατ ευρώ, τα οποία θα καλύβονταν κατά 25% από το ΕΣΠΑ και κατά 75% από ιδιωτικά κεφάλαια. Η κατασκευή θα διαρκούσε τρία χρόνια, κατά τα οποία θα εργάζονταν 8.500 εργαζόμενοι. Μετά την ολοκλήρωση του έργου θα απασχολούνταν 4.640 άτομα, ενώ για 45 ημέρες το χρόνο, δλδ την περίοδο των αγώνων θα εργάζονταν 2.500 άτομα επιπλέον. Το κόστος της επένδυσης έχει ορίζοντα απόσβεσης μόλις τα 9 έτη, πράγμα που προμηνύει γεναία έσοδα από φορολογία και ασφαλιστικές εισφορές. Τέλος σημαντικά θα ήταν και τα οφέλη για τον τουρισμό, αφού με βάση την τηλεθέαση των αγώνων σε όλο τον κόσμο το «Μεσογειακό Grand Prix» (κατοχυρωμένη ονομασία πλέον) στο πρώτο λιμάνι της χώρας θα παρακολουθούσαν μεταξύτων 300 εκατ. και του 1,5 δις τηλεθεατών παγκοσμίως.

Για μία ακόμα φορά ανακύπτει λοιπόν το ερώτημα: Γιατί δεν γίνεται ούτε αυτή η επένδυση; Κατ’ αρχήν, όπως οτιδήποτε σε αυτήν την χώρα, χωρίς μνημονιακή υποχρέωση, δεν γίνεται! Η έκταση των λιπασμάτων ανήκει ως επι το πλείστον σε ιδιώτες (οι οποίοι έχουν δεχθεί να πουλήσουν τις αναξιοποιήτες από το ’99 εκτάσεις τους) οπότε στην επένδυση δεν μπλέκεται ούτε το Μνημόνιο, ούτε το ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο, το 2014 υπήρξε για πρώτη φορά σοβαρή πολιτική στήριξη για το έργο όταν ο τότε Πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, έστειλε επιστολή στον τότε δήμαρχο Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Λουκά Τζανή, με την οποία εξέφραζε την στήριξή του για το έργο. Όπως είπε σε συνέντευξή του ο κ. Παπαθεοδώρου, αυτό τους βοήθησε να προσεγγίσουν επενδυτές οι οποίοι έδειξαν ενδιαφέρον για την επένδυση. Όμως στην ίδια συνέντευξη ο CEO της εταιρείας είπε ευθαρσώς επίσης ότι κάποιοι Υπουργοί που είχαν διαφορετική γνώμη για την επένδυση δεν βοήθησαν το εγχείρημα (γιατί διαισθάνομαι ότι το Πασοκ έχει βάλει πάλι το χεράκι του;) Έπειτα ήρθε ο Συριζα στην εξουσία. Έτσι η απαραίτητη νομοθέτηση του νομικού πλαισίου για την κατασκευή και την λειτουργία της πίστας και την διενέργεια των αγώνων δεν ήρθε ποτέ. Ήταν απασχολημένοι να διαπραγματεύονται ένα Τρίτο Μνημόνιο, μην και μας έβγαζε ο Σαμαράς από το Δεύτερο και έμεναν χωρίς βαρβάρους… και η επένδυση μένει αδρανής εν μακαριότητι.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *