Διαπιστώσεις ΟΟΣΑ και επιδόσεις Ελλήνων μαθητών…

Γράφει ο Αθανάσιος Δέμος

Πρόσφατα διάβασα σε Αθηναϊκή εφημερίδα τα εξής: «…κοινοποιήθηκε μία έρευνα του ΟΟΣΑ που έδειξε ότι οι Έλληνες μαθητές έχουν τις χειρότερες βαθμολογικές επιδόσεις ματεξύ των χωρών του Οργανισμού και είναι ορατός πιά ο κίνδυνος το 50% των αποφοίτων Λυκείου να είναι λειτουργικά αναλφάβητοι χωρίς να κατανοούν βασικές έννοιες της Γραμματικής και των μαθηματικών…».

Πριν δύο χρόνια αναφερθήκαμε στο θέμα αυτό με αφορμή και τότε έρευνας του ΟΟΣΑ, ο οποίος μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έκρουαν των κώδωνα του κινδύνου για τα θέματα αυτά, από τα οποία εξαρτάται, όχι μόνον το πνευματικό επίπεδο μιάς χώρας, αλλά σε μεγάλο βαθμό και η οικονομία.

Και τότε ο ΟΟΣΑ πραγματοποίησε έρευνα, η οποία αποκάλυψε ότι τα Ελληνόπουλα είναι από τα τελευταία στην Ευρώπη στη δυνατότητα δημιουργίας λόγου σκέψης. Αυτό, φυσικά, οφείλεται στο γεγονός ότι έχουν άγνοια λεξιλογίου και ετυμολογίας.

Ήταν φυσικό να συμβεί αυτό εφόσον έπαψε να διδάσκεται συστηματικά η Γραμματική. Καμία γλώσσα δεν μπορεί να κατανοηθεί χωρίς διδασκαλία της Γραμματικής. Ο αντιεπιστημονικός τρόπος διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας απέδειξε δυστυχώς στην πράξη ότι δεν διευκόλυνε καθόλου τους μαθητές στην ευκολότερη εκμάθησή της. Αντίθετα, η πρόχειρη, η εμπειρική, η αμέθοδος διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, οδήγησε τα Ελληνόπουλα στην άγνοια της Ελληνικής γλώσσας, ακόμη και της δημοτικής.

Επιβεβαίωση όλων αυτών έχουμε από ξένα χείλη. Ο Ελληνιστής Ελληνο – Ιταλός Μάριο Βίττι, καθηγητής της Νεοελληνικής γλώσσας σε Πανεπιστήμιο της Ιταλίας, δήλωσε σε αθηναϊκή εφημερίδα τα εξής: «Βλέπω στα Ελληνόπουλα που έρχονται να σπουδάσουν στην Ιταλία μια αισθητή άγνοια στην ελληνική γλώσσα ακόμη και σε σχέση με τους Ιταλούς νέους. Και αυτό είναι κάτι που τους εμποδίζει να φθάσουν στο Ευρωπαϊκό επίπεδο, όπου οι περισσότεροι νέοι έχουν κλασικές γνώσεις».

Τα Ελληνόπουλα παρουσιάζουν αισθητή άγνοια στην ελληνική γλώσσα… σε σχέση με τους Ιταλούς νέους…

Ο δεύτερος λόγος, που οι Έλληνες μαθητές έχουν τις χειρότερες βαθμολογικές επιδόσεις, είναι η ελαχιστοποίηση της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών.

Ο μεγάλος διδάσκαλος του Γένους Αδαμάντιος Κοραής είχε διακηρύξει: «Όποιος χωρίς την γνώσιν της Αρχαίας επιχειρεί να μελετήση και να ερμηνεύση την Νέαν, ή απατάται ή απατά».

Αλλά, και ο διακεκριμένος παιδαγωγός και συγγραφέας Φιλοσοφικών και Παιδαγωγικών Συγγραμάτων Ευάγγελος Παπανούτσος, ο οποίος γράφει: «Δεν μπορεί κανείς να μιλήσει και να γράψει σωστά την δημοτική, αν δεν πατάει στέρεα στη γνώση της αρχαίας κλασικής γλώσσας».
Η αρχαία ελληνική είναι μία γλώσσα μοναδική που γονιμοποίησε σχεδόν όλες τις γλώσσες του κόσμου, κυρίως τις Ευρωπαϊκές.

Οι Ευρωπαίοι ειδικοί στα γλωσσικά στο σύνολό τους υποστηρίζουν ότι «Η αρχαία ελληνική γλώσσα έχει υψηλή μορφοποιητική ικανότητα, που διαμορφώνει τη σκέψη και κάνει τους μαθητές, που γνωρίζουν αρχαία ελληνικά να διαπρέπουν στις θετικές επιστήμες».

Ο Γερμανός φυσικός επιστήμων Maxvon Laye (Βραβείο Νόμπελ Φυσικής) γράφει: «Οφείλω χάριτας στη θεία πρόνοια, διότι ευδόκησε να διδαχθώ τα αρχαία ελληνικά, που με βοήθησαν να διεισδύσω βαθύτερα στο νόημα των θετικών επιστημών».

Νομπελίστας φυσικός επιστήμων διαπιστώνει ότι τα αρχαία ελληνικά τον βοήθησαν να διεισδύσει βαθύτερα στο νόημα των θετικών επιστημών!..

Όμως, οι απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων εκήρυξαν αμείλικτο, αδυσώπητο πόλεμο κατά της γλώσσας των προγόνων τους. Η συνδικαλιστική ηγεσία του κλάδου ενδιαφέρεται για άλλα πράγματα. Όταν το 2004 το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να αυξήσει τις ώρες δασκαλίας των αρχαίων ελληνικών, η ΟΛΜΕ έβγαλε μία ανακοίνωση – απόφαση με την οποία αντιδρούσε σφόδρα στην απόφαση αυτή. Ανάμεσα στα άλλα επιχειρήματα της ΟΛΜΕ ήταν και τούτο: «Το ενδιαφέρον της πολιτείας πρέπει να στραφεί προς άλλη κατεύθυνση»…

Όταν οι φιλόλογοι και οι γλωσσολόγοι, αντί να παίξουν το ρόλο του Λεωνίδα, έπαιξαν το ρόλο του Εφιάλτη, ήταν βέβαιο ότι οι Θερμοπύλες θα έπεφταν…

Στη Μεγάλη Βρετανία το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε πριν λίγα χρόνια να εισαχθεί η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στα Δημοτικά σχολεία!

Η δασκάλα Λόρνα Ρόμπινσον σε δηλώσεις της είπε: «Τα αρχαία ελληνικά είναι θαυμάσια γλώσσα, γεμάτη όμορφες λέξεις και συναρπαστικά νοήματα». Οι Βρετανοί χαίρονται που θα διδαχθούν τα παιδιά τους τα αρχαία ελληνικά στο Δημοτικό. Στην Ελλάδα θεωρούνται νεκρή γλώσσα και περιττό βάρος.

Αλλά, ο θαυμασός των ξένων για τα αρχαία ελληνικά συνεχίζεται σε όλα τα επίπεδα. Πριν λίγα χρόνια είδαμε σε αθηναϊκή εφημερίδα ένα άρθρο, που αναφέρονταν σε ένα πρόγραμμα του CNN ηλεκτρονικής εκμάθησης της Ελληνικής γλώσσας. Άρχιζε δε με την ονομασία του προγράμματος.

Hellenic Quest λέγεται το πρόγραμμα που το CNN άρχισε να διανέμει παγκοσμίως και προορίζεται σε πρώτο στάδιο για τους αγγλόφωνους και ισπανόφωνους. Η μέθοδος διδασκαλίας συνίσταται στην προβολή πληροφοριών στην οθόνη του Η/Υ (Ηλεκτρονικού Υπολογιστή) με ταυτόχρονη μετάδοση ήχου και κινούμενης εικόνας.

Το πρόγραμμα παράγεται από τη μεγάλη Εταιρία Ηλεκτρονικών Υπολογιστών Apple, ο πρόεδρος της οποίας Τζον Σκάλι είπε σχετικά: «Αποφασίσαμε να προωθήσουμε το πρόγραμμα εκμάθησης της Ελληνικής γλώσσας, επειδή η κοινωνίας μας χρειάζεται ένα εργαλείο που θα της επιτρέψει να αναπτύξει τη δημιουργικότητά της, να εισάγει καινούργιες ιδέες και θα της προσφέρει γνώσεις περισσότερες από όσες ο άνθρωπος μπορούσε ως τώρα να ανακαλύψει…
Με άλλα λόγια πρόκειται για μια εκδήλωση της τάσης για επιστροφή του παγκόσμιου πολιτισμού στο πνεύμα και τη γλώσσα των Ελλήνων.

Άλλη συναφής εκδήλωση: Οι Άγγλοι επιχειρηματίες προτρέπουν τα ανώτερα στελέχη να μάθουν Αρχαία Ελληνικά, επειδή αυτά περιέχουν μία ξεχωριστή σημασία για τους τομείς οργανώσεως και διαχειρίσεως επιχειρήσεων. Σε αυτό το συμπέρασμα ήδη οδηγήθηκαν μετά από διαπιστώσεις Βρετανών ειδικών ότι η Ελληνική γλώσσα ενισχύει τη λογική και τονώνει τις ηγετικές ικανότητες…

Γι’ αυτό έχει μεγάλη αξία, όχι μόνον στην πληροφορική και στην υψηλή τεχνολογία, αλλά και στον τομέα οργανώσεως και διοικήσεως.

Αυτές οι ιδιότητες της Ελληνικής γλώσσας ώθησαν το Πανεπιτσήμιο Ιρμάν της Καλλιφόρνιας να αναλάβει την αποθησαύριση του πλούτου της…

Αυτά τα ολίγα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι διαπιστώσεις του ΟΟΣΑ για τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών, μόνο με έναν τρόπο μπορούν να διορθωθούν: Να αλλάξει ο τρόπος διδασκαλίας της Γραμματικής και τα αρχαία ελληνικά να πάρουν τη θέση που πρέπει στα σχολεία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.