Από την Κόλαση στον Παράδεισο

Γράφει η Ελένη Παπουτσή, Εκπαιδευτικός – Πολιτισμολόγος Ευρωπαϊκού Πολιτισμού

Από την Κόλαση για το  Καθαρτήριο και μετά για τον Παράδεισο, χρειάζεται συνειδητοποίηση, αγώνας και όχι νωχελικότητα!

Σε ποια συνεινησιακή κατάσταση βρίσκεται  το μεγαλύτερο ποσοστό του κόσμου σήμερα με αυτή την κυβέρνηση , όταν όλα αυτά τα τραγικά και πρωτόγνωρα συμβαίνουν γύρω μας;

Μέσα στις λάσπες μαζεύουν πτώματα και ο πρωθυπουργός της χώρας πάει ταξίδια! Πρωτάκουστο!

Παραδέχονται ότι υπερφορολογούν τη μεσαία τάξη χειρότερα απτήν περίοδο του Οθωμανικού  ζυγού. Πρωτάκουστο επίσης!

Για να βρίσκονται μερικοί στον Παράδεισο θα πρέπει να μην έχουν συνείδηση. Κάτι σαν τη ζούγκλα. Τα ζώα όταν έχουν φαγητό είναι χαρούμενα, ακόμα και αν το έχουν πάρει από άλλα που πεθαίνουν απτήν πείνα. Γιατί έχουν αντίληψη, αλλά δεν έχουν συνείδηση. Θα μας βοηθήσει ο Δάντης να βρούμε τις δικές μας  διαδρομές ;

Ο Δάντης με τη Θεία Κωμωδία του μας μηνύει ότι μετά την Κόλαση και το Καθαρτήριο οδεύουμε στον Παράδεισο (Αίσιο τέλος)

Με το έργο του Commendia (15.000 στίχοι) γραμμένο στα τέλη του ευρωπαϊκού Μεσαίωνα  (1308-1321 )θεωρείται από πολλούς ο Όμηρος της νεότερης ευρωπαϊκής λογοτεχνίας. Προστέθηκε στο έργο  το επίθετο divina  και έμεινε γνωστό στην ιστορία με τον τίτλο Θεία Κωμωδία.

Διακρίνουμε στη Θεια Κωμωδία μια ροή ποιητικού λόγου η οποία είναι  συμπυκνωμένα   πλεγμένη και ωθεί σε Ανάταση.

Το θέμα είναι ένα μακρύ ταξίδι στον κόσμο των ψυχών. Ο ποιητής (ο Δάντης) αφηγείται στο πρώτο πρόσωπο και τραγουδάει, για το τι συνάντησε σε μια διαδρομή που ακολούθησε την εξής κατεύθυνση.

Την κόλαση που είναι κάτω από την επιφάνεια της γης. Το καθαρτήριο που για τον Δάντη είναι ένα ψηλό βουνό νησί, στο οποίο φτάνει μετά την υπόγεια διαδρομή του. Τον παράδεισο που είναι ουράνιες σφαίρες, που ξεκινούν από το καθαρτήριο και φτάνουν στον έμπυρο ουρανό.

Τον ποιητή συνοδεύουν οι ψυχές δυο φίλων οδηγών του Λατίνου ποιητή Βιργιλίου και της Βεατρίκης της αγαπημένης του, της οποίας τον πρώιμο θάνατο είχε τραγουδήσει ο ποιητής στο έργο του «νέα ζωή».

Σε κάθε στάδιο της διαδρομής του ο ποιητής συναντά μορφές προσώπων της σύγχρονης  ιστορίας των ιταλικών πόλεων, αλλά και της παγκόσμιας ιστορίας και μυθολογίας.

Οι ψυχές βασανίζονται αιώνια καταδικασμένες στην Κόλαση, δοκιμάζονται εξαγνιζόμενες στο Καθαρτήριο και απολαμβάνουν την μακαριότητα του Παραδείσου.

Στις παρυφές της Κόλασης συναντά ο ποιητής και ειδωλολάτρες μεταξύ των οποίων και τους διακεκριμένους εκπροσώπους της κλασσικής γραμματείας και ποίησης.

Η δαντική ιεράρχηση ηθικών αξιών τοποθετεί την απάτη και την προδοσία στην πηγή της κακίας και την αγάπη και αρμονία στην πηγή της αρετής,  μέσα στις  οποίες πηγές   οι μελετητές διακρίνουν έναν συγκερασμό  πλατωνικών, αριστοτελικών και χριστιανικών καταβολών.

Ο ποιητής αναζητά μια  αρμονία ανάμεσα στη γλώσσα και το θέμα του. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο ονομάζουμε το ποίημα κωμωδία.ΠΟ ΤΗ

Εμείς μπορούμε  να αναρωτηθούμε πώς θα φτάσουμε στην πηγή της αρετής  ξεφεύγοντας απτήν τωρινή κατάσταση;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.